NYTT SOMMARPROJEKT (gör om)
Nu gör jag om allt,eftersom bilderna inte fungerar som jag tänkt. Christina hjälper mig nog att ta bort mitt misslyckade inlägg med rubrik i sm bokstäver "Nytt Sommarprojekt"
Vi har i flera år funderat på att byta ut asfalten mot något annat Under dessa 33 år som vi bott här, under åren hade även tjälen gjort sitt med asfalten, den var inte vacker, sprucken och ojämn. Asfalten bröts upp och lastades på ett lastflak som vi fick utställd. I samma veva, som det skulle göras, så hittade min man en annons på blocket, att en traktor var till salu, egentligen inte så många mil härifrån. Men det tog lite över tre timmar att köra hem den(20 km/tim) med bensinstopp inräknad, som han fick ca. 3 km. hemifrån. Men det löste sig. En jobbarkompis hade skjutsat ner honom till Ångsta och tagit hem bilen och nu kom han till undsättning.
Nu skulle det göras ordentligt på en gång, det har grävts ur till 30 cm och det blev två fulla lastflake, innan det var klart. Efter att två lika låga stödmurar hade murats upp på vardera sida av uppfarten, så hyrdes en markvibrator som plattade och jämnade till marken. Under själva utgrävningen, så krattades och skrapades det. Han hyrde aldrig någon minigrävare, utan tog undan lite i taget..
Två Lastflak fylldes med,asfalt, sten och jord Traktorn har fått visa vad den duger till. Men den ska ställas uppe vid "stugan" som vi kallar det. För att ploga med på vintern och andra göromål. Det är en Volvo av 1955 års modell,med lastare och skopa,den puttrar så rofullt. Låter som en gammal fiskebåt var det någon som sa ………..
När stödmurarna var färdiga och cementen hade torkat, så lade min man en liten mur av knäcksten på de båda stödmurarna. Dessa har gjutets för att ge stabilitet åt markstenarna, som ska läggas när allt underarbete är färdigt.
I gårmorse kom äntligen grus bilen och ett stort lass grus(stenkross) i lämplig storlek tömdes ur. Nu är arbetet i full gång och markvibratorn dundrar på. Gruset ska plattas och jämnas till + att en lämplig lutning mot vägen ska göras, brädat tvärsöver visar var lutningen ska börja.
Den del där brunnen står ska fyllas upp först och därefter så ska en lutning göras ner mot kanten på gatan. Innan gruset kom på, så lades en markduk ut. Och till sist ska markstenen pusslas in, samt att det ska fyllas ut i fogarna. Sanden ska på över hela innan stenarna pusslas dit,naturligtvis.
Det blir säkert jätteroligt. När arbetet är utfört är mödan glömd och vi kan njuta av det hela,speciellt den som har utfört arbetet. Det verkar som min man har satt igång en epedemi här på gatan ….. nu händer saker här och där……..
Förhoppningsvis, så ska det kunna hålla de resterande år som vi lever och bor här. Bättre än det fuskjobb som gjordes av de som byggde och anlade gata och garageuppfarterna i området 1975 -76. Där var inget ordentligt underarbete gjort alls och ingen dränering utmed gatan heller.
Oj vilket jobb - men vad bra det blir när det blir klart!
Numer pensionär i Nynäshamn
Inget fuskarbete där inte ! Gediget arbete !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Tackar. Ja, han är noga. Man vet ju att det är riktigt gjort från grunden nu och om tjälen ändå skulle spela en att spratt, så vet han med sig att han gjort vad som går att göra. Det är ingen idé att lägga ner något dräneringsrör heller, det finns ingenstans för vätan att ta vägen. Men det ska nog gå bra,det visar sig.

Hirit, vilket arbete och jag är helt övertygad om att det blir kanonbra när det blir klart. Jag nästan ser det färdiga resultatet framför mig.

Nu får du inte glömma att lägga ut en bild när det hela är klart
.

Ja, det väntar vi med spänning på; bilden/erna när allt är klart
.
Jodå, klart att jag gör, Kan tala om att nu hänger det på en tråd att gruset ska räcka till…. och ändå var lastbilsflaket fulllastat, men får hämta mer gratis,ifall det skulle behövas.
Kom i ordning…….

Hirit, vilket arbete. Han verkar otroligt duktig.
När detta projekt är någorlunda färdig så åker vi bort några dagar, inte med traktorn,utan med husvagnen ….. det ska göras lite mer - stolpar på var sida om infarten.
Ja, gubben är ganska så duktig och noggrann, samt hittar lösningar. Dagvattenbrunnen behövdes höjas en bit, men röret är av gammal typ och gick inte ens att få tag på på kommens lager heller. Men det fixade sig. Hoppas han gör PRECIS ALLT klart nu,han har en tendens att lämna småsnuttar efter sig. Men det går inte här.
oj vilket jobb men vad fint det vart :)
Var rädd om den "gubben" ! ! Han är värd allt beröm !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det ska vara, rädd om han alltså.