Ohyra på svart stockros
Min mamma har fått nån ohyra på sin svarta stockros. Det är bara stockrosen som är angripen, inga andra blommor.
Nån som vet vad det är och hur man får bort det?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
En sista bild…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det där är ingen ohyra, det är något värre = stockrosrost som är en svampsjukdom som är svår att bli av med. Jag grävde upp mina svarta stockrosor och slängde dem efter flera års försök att få bort sjukdomen, det var det enklaste.
Stockrosrosten går bara på stockrosor och en del malvor.
Ok, tack!

Har för första gången odlat stockrosor. I år kom blommorna, så fina. Men bladen har ju fått denna rost. Så trist. Är det helt kört att odla dessa blommor eller……….? Finns det inget man kan göra?
Hur är det om man odlar en ny stockros typ 4-5 meter ifrån den nuvarande? Mamma tycker så mycket om sin stockros och jag tänkte ifall jag kunde få tag på fröer till en ny, så kan hon vänta med att slänga nuvarande tills den nya vuxit upp så slipper hon vara utan stockros tills dess. Kan det funka eller kommer den nya garanterat få stockrosrost den med? Och hur funkar det om man slänger nuvarande, kan man plantera en ny på samma ställe? Hon har inte så stor trädgård nämnligen.
Och var hittar man frö till just svart stockros? Fick höra av mamma att den är ovanlig, hon hade visst hittat sin i nån katalog med ovanliga fröer för en jäkla massa år sen. Hon hade inte sett den sen men så har hon ju inte letat heller.
Om inte annat blir det en finfin födelsedagspresent åt henne :)
Har för mig att Schenkmanis kompis i radioprogrammet sa, att man skulle klippa bort det första som kom upp på våren. Kommer inte ihåg hur effektivt det var.
Då hade jag redan grävt bort stockrosorna, så jag kunde inte testa detta. 
Har för mig att han kallade det för malvarost, och att det spreds av/med malvor.
Därefter ogillade jag malvor ett tag.
Never mind det där med att hitta fröer i inlägg #7! Jag har fått tag på en som säljer rotade plantor :D
Kan den planteras på samma ställe som den nuvarande om den slängs? Hur noga ska man rengöra, ska man typ byta ut jorden och allt eller nåt? Nåt man ska tänka på/använda vid rengöring så rosten inte angriper den nya också?
Mina stockrosor vill inte heller De har nåt som ser ut som de här gjorde fast bläggningen är mer gulaktig. De växer inte och jag undrar om det varit för kallt för dom i r. Ska jag ta bort dom ? Jag har lite dhlia plantor som jag drivit fram ifrån frön. Kan jag sätta dom där stockrosorna är just nu i stället?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk