Björkar...
Har en stor och fin björk som breder ut sig över parkeringen. Tyvärr förstör den lacken på bilen på våren och så dricker den för mycket vatten så att häcken inte är så fin där den står. Vi är på gång att såga ner den, men jag har fått för mig att jag ska behålla en bit av stammen som "piedistal! att sätta blomkruka på. Dricker den lika mycket när den bara är stam som när den har hela lövverket så att säga eller behöver jag döda den helt? (jag kommer givetvis få klippa grenar om den inte dör..det förstår jag) Det hade vart kul om häcken kunde bli jämn och fin överallt.

Det är ju bara bladen som "dricker" vatten och inget annat och genom bladen avdunstas vattnet.
Om du vill behålla piedistalen länge så kan du skala av barken. Det är lättast (och bäst) att göra på våren i savningstiden. Då lossnar den lätt i stora sjok.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ett problem om den barkas på våren (och fälls) så utarmas rötterna och stubbens livslängd begränsas. För längsta livslängd på stubbe så kapas trädet under sommasren och man varje år tar bort stubbskotten eftersom då lever stubben och den kan lva åtskilliga år. Fällning vid andra tider än vinter och vår innebär ofta att det blir rikligt med stubbskott.
#3 Det har fungerat bra här, den bit av stammen, förmodar ca. 1 m, torkar och blir stenhård. Däremot de s.k. högstubbar som vi lämnar vid avverkning ruttnar ner ganska fort när barken sitter kvar. Men det är ju meningen, till hackspettar och småkrypens glädje. Det har även hänt ,för skojs skull, att vi har flått av barken helt på någon sådan högstubbe(i savperioden) och den står kvar när de andra har murknat ner.
Men detta är ju i södra delen av landet.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hmm… Jag gillar björkar….. Kan man inte bygga något sorts tak, som skyddar den stackars bilen (även från björk-orelaterat nedfall) !? 
Tack alla för svar! Tja…jag har ju ett garage till bilen
men för tillfället så är det fyllt med annat…. en friggebod ska upp för att få nånstanns att ha gräsklippare och diverse annan bråte. Men björken står tyvärr alldeles för dumt till och har blivit för stor, så den ska bort i vilket fall. Jag har 3 andra björkar att glädjas åt.
Jag gillar ju björkens bark så den får nog bli kvar om jag sparar stubben som piedistal. Den håller så länge den håller…
Tack för hjälpen! Lotta