tråkig aubretia
Min blåblommande aubretia ser torr och risig ut i mitten. Den har blommat över. kan jag klippa ner den totalt(modell snagg) och tro att den tar sig igen?
Har aldrig gillat den blomman, för den blir aldrig vackrare än när man köpte den.

Hur gammal är den? Jag har en hel del, och de breder sig till lite överallt. När den blommat färdigt ser den lite trist ut, ibland kan det komma bi-blomster. Jag gör aldrig något med mina. Men det är ju en tidigtblommande planta, så man kan inte förvänta sig mer än det. Jag har mina under rosorna, så när "blåpuden" (danskt namn) är överblommad, så tar rosorna vid.
Ett trick är att ta upp den och dela den. Så håller den formen några år till. Bara sätt en spade rätt igenom. Det klarar den fint.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
I mitten ser den ut som när jag behöver gå till frissan för ny hårfärg
Det blir nog både klipp och delning av plantan

Aubretia blir ofta ful i mager och torr jord Vid odling i fetare och lite fuktig men väldränerad jord kan behålla sitt fina bladverk. Som stenpartiväxt i ett torrt stenparti blir ofta plantan inte så fin och det krävs regelbunden vattning, gödsling och omplanteringar.

#1 Hihi, mina frösådda har blivit otroligt fina i år! Förra året kom bara 2-3 blommor, men i år har de blommat oavbrutet sedan april. Nu börjar det mattas av lite, men växten som sådan är fortfarande väldigt fin och grön.
Mitt förslag är att du antingen byter jorden som Bjornen säger, och/eller att du planterar någon senblommande växt bredvid, som väller över aubretian när den har slutat blomma. Jag har timjan bredvid min aubretia och den håller sig på sin kant innan blomningen, men precis i månadsskiftet juni/juli så slår den ut och täcker det mesta av aubretian.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Aha Bjornen - tack för det. JAg har flera stycken som behöver flyttas helt enkelt. De står i en väldränerad söderslänt. Jag bor ju bara andra säsongen i huset och har inte fattat allt ännu…
Numer pensionär i Nynäshamn