Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 17183 ggr
Snuttenuttan
57

Myror i grönsakslandet

En liten bekymmersam fråga,har rödmyror i trädgårdslandet som äter/förstör med gångar så allt som odlas"under jord" typ morötter och så blir det inget med,bättre är det med det ovan…hur får man bukt med detta….?? myrrr kan man ju inte ha i det som ska ätas…

lindacse
0

gammalt knep mot myror på Rosor vet jag var kaffesump utlagd runt stammarna, men ingen aning om hur bra det är. värt att testa kanse?

Anders 50
1

Pröva med salt. Funkar på svartmyror. Hjorthornsalt (stavas det så ?) kan också prövas.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
0

Frågan är nog om saltet gör större skada på morötterna än myrgångarna. Salt dödar växtlighet.

Anders 50
0

Helt rätt.  Man får ju inte strö över blasten. Jag hällde ner lite i gångöppningarna om jag såg att där var "trafik"

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MaMaMade
2

Vi har problem m svartmyror överallt i trädgården; trädgårdsland, rabatter o gräsmatta. Mina gamla blomlådor i trä var fulla när vi tömde dem ifjol för att elda upp dem. Inte har jag ngt emot dem egentligen men det är jobbigt när det väller ut myror var man än sätter spaden. Inte så kul att ligga på knä o rensa när de krälar över en heller. I år hade vi 5 raider in i huset dessutom…

Får testa lite salt här, hjorthornssalt där o kanel ngnannanstans. Kaffesump får vi inte så mkt av men lite ska jag väl kunna skrapa ihop, fin jord blir det iaf så det tar jag väl i trädgårdslandet då!

magma
0

Hej Snuttenuttan:)

Du kan ju prova att verkligen djupgräva i landet så alla gamla gångar förstörs. Och kanske försöka förändra jordstrukturen? De verkar ju trivas i jorden som den är idag, så du kan ju samtidigt passa på att jordförbättra genom att blanda ned (säckvis) med kodynga, barkmull samt gödslad och kalkad torv. Jag gissar att myror inte trivs i "fet" mullrik jord utan snarare jord åt det torra hållet. Prova också att täcka jorden med halm eller ännu hellre gräsklipp, som håller kvar fukten i jorden.

Greenfingers
0

Gräsklipp är ett av de bättre tipsen.

MVH Ms Green.

Snuttenuttan
0

Ja det är ett gissel,får pröva mig fram med tipsen,ett annat tips är att sätta lök,men tänker man vitlök så är det ju inte tiden för det nu dessvärre..nåja bara att hugga i spaden…och blanda o ge…*s*

dolfen
2

Vad är det för skillnad på maskgångar jämfört med myrgångar då det gäller uttorkning av rötter?

Faller jorden ihop efter masken så att gångarna inte blir luftade…?

magma
0

De lämnar ju efter sig maskpruttar, så kanske de helt enkelt gödslar efter sig där de smaskar sig fram.Skrattande

Snuttenuttan
0

Tack för alla tips,har följt några o har faktiskt en bättre skörd i år..rädisorna tex smakade himmelskt

Halvdansken
0

En sak som tydligen fungerar fint är Aspartam, som är ett nervgift. Och som används som sötningsmedel i tex läsk.

Läs detta, och prova mot myrorna. Om ni vill dricka når med aspartam efteråt är upp till er.

http://www.lipidus.org/node/1715

Hatar cancer och älskar vårlökar.