Ros för nybörjaren?
Jag har aldrig tagit hand om någon rosplanta och är ny för rabattodling öht. Om jag endast får köpa 3 rosplantor vilka ska jag välja?
Är lite inne på Finlands Vita Ros…men sen då?
Kom med flera tips på lättskötta och tåliga Rosor.

Åh det finns många att välja på. Tänk efter var du vill ha dem och stor plats de får ta.
Ska du ha stora buskar eller ska du göra en rabatt med Rosor och andra blommor?
- Finlands Vita Ros blir mycket stor och blommar tidigt på sommaren.
- Stora buskar blir också Therese Bugnet och Louise Bugnet som jag berättar om här.
- Rose de Resht blir en liten buske som blommar om på hösten.
- Madame Boll också hanterlig storlek för en rabatt.
- Lavender Dream är inte dum hon heller.

Jag älskar att ge förslag på Rosor - så titta på de här och återkom gärna med mer info om hur du tänkt dig plantera.
Här är alla mina egna rosor med kommentarer till dem.
Mina 3-i-topp:
1. Martin Frobisher - blommar hela sommaren, ljusrosa, härdig kanadensare. Favorit! Doftar. (bilden jag bifogar)
2. Ghislaine de Feligone - blommar oavbrutet. Vackra skiftande små blommor, orangerosa först, bleknar sedan via gult till vitt. Söta! Lättskött till zon 4. Doftar.
3. New Dawn. Klätterros. Rosa/aprikos, supervackra blommor ända till…. oktober. Härdig till zon 5 minst. Doftar.
nä - 3 funkar inte - här kommer några till.
4. Rose de Recht. Karminröd (cerise) superdoftare, helt berusande doft. Remonterar. Just nu blommar den som tokig. Härdig.
5. Louise Bugnet. Vit, kanaensare, blommar nästan hela sommaren med små avbrott. Härdig. Doftar.
6. Mme Boll. Bubbelgumsrosa, doftbomb. Remonterar. Härdig till zon 5 har jag för mig. En riktigt, riktigt vacker ros.
Som du ser är alla Rosor som blommar mer än en gång på sommaren. Det och doften är det viktigaste när jag väljer Rosor. Alla är jättevackra!
*** Qui vivrqa verra ***

Ja Ghislaine de Feligonde hör också till mina favoriter. Tar inte heller så hiskligt stor plats. Blommar och blommar för fullt just nu.
Jag vill komplettera med en "superros".
Bonica! Den är rosa, 70-90 hög. Blommar HELA sommaren. Tålig, härdig, vacker. Enda minuset är att doften är i stort sett obefintlig. Men jag har har den som komplement till högre engångsblommande Rosor - planterad framför. Jag har några exemplar 4 eller 5 tror jag. De har blommat sedan slutet av juni och är fortfarande fulla med knopp! Speciellt vacker ihop med den blå nävan "Jolly Bee".
*** Qui vivrqa verra ***