Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1173 ggr
Humlan
0

Bulgariska tagetes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill visa upp mina bulgariska tagetes! Jag gillar ju verkligen inte gult och orange egentligen men förra året när vi var i bulgarien på semester växte dessa som ett helt hav utanför hotellet och jag kunde inte av någon anledning låta bli och ta två frökorgar. De har inte blommat så länge, första blomman kom för några veckor sen. Dom är nästan 50 centimeter höga och blomman är ca 4 cm i diameter. Små buskar nästan. Jag tycker verkligen om dom, de lyser upp nu när det är ruskväder med sin oranga färg. Dessutom så har sniglarna inte rört dom överhuvudtaget. Och det i sig är lite märkligt när dom glatt knaprat i sig allt annat i min trädgård känns det som…

Jag ska definitivt ta nya fröer i år och så dom tidigare till nästa vår så jag får tidigare blomning! Och jag som verkligen avskyr den gula färgskalan, men man kan inte komma ifrån att tagetes är en tacksam blomma. Blommar och blommar Funkar rätt bra i norrläge med. Testade med en kruka i entren och dom blommade fint där oxå!

Ha det gott!

Lise-Lotte
0

I Christina´s nya rabatt skulle dessa passa alldeles förträffligt Oskyldig

Som jag skrev i Christinas gula rabattråd så är färgen inte den jag heller väljer i första hand men som sagt den lyser upp trädgården och ögat når den direkt Glad så helt fel är den inte. Och jag som inte heller gillar Tagetes gillade denna för även om den är gul så var tonen varm.

Lise-Lotte
0

ytterligare en dublett raderad

cat-malou
0

När jag växte upp envisades min mor alltid med att odla tagetes och jag avskydde dem!

Fast dessa var verkligen fina, små solar i ruskvädret.Sen är det ju så mycket roligare också när man har fått dem på lite annorlunda vägar. Det är nästan så jag skulle kunna omvärdera det här med att vilja odla tagetes…..

Humlan
0

Jag sådde massor tagetesplantor (runt 50-talet skulle jag tro) i våras! Åtta plantor (mina bulgarer) behöll jag själv, resten var till min kära mor och svärmor. Jag tror inte där var en enda planta som jag tog kål på innan leverans. Dom är verkligen lätta att ha med att göra, enda nackdelen (förutom att dom inte finns i rött, rosa och blått) är att sniglarna avdyrkar tagetes…  Snigelfritt hejdar väl deras framfart något men för min del får jag ha dom i krukor med snigelfritt runt. Köpte tagetes "Vanilla" tyckte den var så läcker, och det var dom väl knappt en vecka, gjorde ju misstaget att sätta dom i en rabatt, sen hade sniglarna skövlat rejält.. Trots jag var där med sekatören varje kväll…

cat-malou
0

Jag har mängder med sniglar häromkring, några få svarta, några vackert tecknade (slog upp sorten i en bok men har så klart glömt bort namnet igen), några grå och mängder med bruna/röda i olika nyanser. Har ingen aning om det är den fruktade mördarsnigeln men eftersom de inte gör nån skada på mina fuchsior så brukar jag bara peta bort de enstaka som nån gång förvillar sig upp i nån kruka, kan bara inte med tanken på att klippa sönder dem… Läste nånstans att sniglarna inte gillar Perlite, kanske därför som de håller sig ifrån mina fuchsior???

Christina
0

Ja - i min gula rabatt skulle de passa. Tror jag. Den är ju på ett mycket fuktigt ställe. Har inte börjat gräva ännu eftersom jag hoppades att makens grävskopa skulle bli lagad. Men det är typiskt - nu har förgasaren pajat och det lär ta tid innan en ny levereras. Och jag som hade hoppats på att få hjälp med grovjobbet att vända upp marken. Satte ner spaden och det är enormt tjockt med rötter av sly och älggräs. Men trägen vinner.