Söker tips om torktåliga perenner!
Som kan tänkas trivas under äppelträd rätt mkt solgenomsläpp..
Massor av frågor har jag

Nävor (Geranium) är trevliga plator som klarar det mesta.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Endast vissa nävor får anses tåliga för torka. De flesta nävor är lundväxter och vill ha mera fukt. Överlag kan man säga att lågväxande nävor är tåligare för torka men endast blodnäva (och ev. jordnäva) är riktigt torktålig av de allmänna sorterna som säljs.

Jättedaggkåpa då….Hosta, Lungört, Corydalis (Nunneört?), Sedum (Kärleksört)…

Nu måste jag nog protestera. Jag har samtliga av dessa växter och de står ljust, mörk, torrt, fuktigt och de växter så det knakar.
I vart fall i Danmark anses Corydalis vara en typisk "sätta på besvärliga ställen"planta, sammans med daggkåpan som jag inte vet om det är möjligt att ha ihjäl.
Sen är väl frågan om hur torrt det är under ett äppleträd. man brukar ju ofta säga att den ljusa skuggan är en bra plats just till en skugg-rabatt.
Rölleka. Den tåler i varje fall torka…

Corydalis består av omkring 300 arter och ett drygt 10-tal odlas i vårt land. Vissa arter är beroende av mycket fukt under vår och försommar medan andra föredrar lite fuktigare även under sommar och höst. De solälskande arterna vill ha fuktigt på våren och kan sedan försvinna från midsommar vid torka. Skuggälskarna vill gärna ha mera jämn fuktighet men föredrar ganska torrt och väldränerat under vintern. Några arter av Corydalis är myckt svårodlade och kräver fuktigt och ändå väldränerat och som naturligt växer i Homalajas bergstrakter med rinande grundvatten.

Jaha, jag får tydligen ställa mig i hörnet och skämmas….
De jag menade, var de vanliga gula och vita Corydalis lutea och Corydalis ochroleuca. Det är i varje fall dem man öper på plantskolorna här i Danmark.
Oj tack för era tips!
Daggkåpan är en given gäst.. nu ska jag bara hitta "den vanliga" för här har jag än så länge bara hittat jätte daggkåpan..
Självklart kan jag tilläggsvattna men överlag har vi det rätt torrt här så en växt som vill ha oerhört mkt fukt trivs inte hos oss.
Ska kika på de övriga ni nämnt!

Corydalis lutea och C. ochroleuca samt ytterligare någon art ska numera heta Pseudofumaria. Det är inte lätt med alla namnbyten och de tål rätt bra skugga men inte riktigt för torrt för då brukar de vissna ner men frösår sig flitigt. Kan också nästan odlas som ettåriga växter.
jasså vill gul Nunneört ha det fuktigt ?
hos mormor planterade vi dom på ett just fuktigt ställe med bra jord ,, vantrivdes första sommaren dock blommade dom lite . plantorna som sådde sig på det ''fuktiga'' stället dog medans dom som kom ut i gräsmattan trivdes lite bättre men dog ut snabbt . dom blommade dock ''svagt'' och några frösådde sig i grusgången . där trivdes dom hyffsat bra och blommade för första gången rikligt och frödde då av sig på hel grusgången och spritt sig vidare . nu växer dom och trivs som bäst intill väggen och på grusplanen där det är väldigt torrt . dock dom kan ibland vissnar ner på sommaren om den är väldigt torr . men dom är otroligt vackra och blommar väldigt rikligt på våren-försommarenoch samma plantor kommer tillbaka .
mina egna odlar jag i ett stenparti i full sol och inte jätte fuktigt . dom trivs förträffligt bra där . men det är kanske bara våran som är så pass tåliga ?
växter som trivs i sol och torrt är
sedum alla arter
de flesta kryddor
taklök
en del törel arter
klockor ( campanula )
lök och knöl växter ,,vill dock ha fukt under tiden dom blommar
här är några växter som du kan ha där .

Tack flaxss, jag trodde att mina växter (eller jag) hade tappat förståndet!

Jag har månadssmultron i en vid ring runt ett av mina äppelträd. Smaskigt!
Tanken är att mina"bebisplantor" ska få sitta längst ut:o)