Lite Rosen-hjälp önskas!
Hej!
Har grävt upp en rabatt idag där jag hade tänkt sätta två klätterrosor. Jag har maaaaaassor av grönt på framsidan som ligger i norr och känner att jag skulle vilja ha något som har lite karaktär…..något som är riktigt starkt rosa och då gärna klätterrosor.
Rabatten ligger egentligen i sol från middagstid, MEN vi har satt en skärm som är mellan solen och framsidan som det nu är tanken att det ska klättra i så, lite lite sol kommer den ju få från middag men sen vid 16-17 snåret så blir det med sol och är så fram till 21 tiden.
Vad har ni för tips att ge, den ska trivas med en vit hortensia som inte har kommit så långt …ÄN. :)
Det kommer bli trångt det vet jag redan, men vill hellre ha det packat och vackert än glest o vackert. så ……..hjääääälp!!!! Vad tror ni om det hela? Finns det någon vacker starkt rosa klätterros som skulle trivas vid skärmen i norr……..och lite lite söder :)
/Lillhumlan

Hm….jag fick ge mig ut o leta lite själv….. Det blev en rosa klätterros, en taggfri som doftar gott och är remonterande. Namnet? Hmmmmmm ska kolla har faktiskt redan hunnit glömma det…. :)
Den tål iaf halvskuggiga lägen så vi hoppas på det bästa.
/Lillhumlan

Ahh en New Dawn har jag också skaffat mig den ska dock stå i sol, har precis satt ner den stora rosenbågen som vi gjort åt dem i marken idag. Vilket bök, men nu är den på plats, ser lite roligt ut då ju inget än har vuxit upp i vår trädgård iom att den är helt ny och vi anlägger den nu. Så det ser ut som en portal in i en annan värld.
Rosen som hamnade på skuggsidan heter: Rosa Bourbonica, "Zephirine Drouhin"
Eller som vi kallar den, Rosa Bourbonros.
:) /Lillhumlan