Vård av äppleträd, kan jag lägga tårtbitar under?
Konstig rubrik! Jo vi tog bort gräset under ett av våra äppletäd igår efter tips från handelsträdgården.. Inte enda ut i droppkant men 1 meter ut från stammen så det blir en stooor rondell:o)
Jag kommer lägga sten runt kanten men nu undrar jag om jag kan dela in i stora tårtbitar med sten och sätta jordgubbsplantor i dessa tårtbitar? Eller tar stenen bort effekten av själva jobbet vi gjort?
Tänkte det att sten dricker ju inte vattnet iaf..
Sen undrar jag om jag kan lägga en enradig runt själva stammen. Det kommer ju se ut som ett cykelhjul ungefär men med större mellanrum mellan ekrarna.

Varför ta bort gräset runt stammen ? Öppen jord vid stammen, ja några år till det har etablerat sig men sedan. Det går knappast att odla något som ska ge skörd och allra minst jordgubbar. Alla träd har i princip sina sugrötter i ytterkanten av kronan och innanför istort sett bara rötter som har som funktion att hålla upp trädet.
Näää?? Hahaha…så då har vi gjort allt i onödan då? Varför.. för att de på handelsträdgården sa att vi skulle göra så:o)
Vad ska jag sätta i rondellen som kan trivas i denna? Det är ju rätt stort ljusgenomsläpp

Enda fördelen med öppen jord under etablerade äppelträd är att olika skadedjur kan övervintra bättre som t.ex. äppelspinnmal.
Gräs och gärna med mycket vitklöver behåller fukten i jorden mycket bättre än i öppen jord. Vitklöver ger trädet bra med gödsel och är dessutom torktålig men lite långsam att etablera sig. Eventuell odling under ett äppelträd kan ske med torktåliga perenner.
#4 Nämen usch! Jag som gjorde som de sa, tänkte att de borde ju veta bra
. Det var ju de som sa att jag skulle sätta smultron eller jordgubbar under dessutom.. Tänkte väl själv att det inte kan bli så mkt bär men att det var värt det för att förbättra för äppleträdet..
Finns det ngt som kan försämra miljön för skadeinsekterna nu då som jag kan lägga på?
Perenner är alltså ettåringar? Hur är det med ringblommor?
Men ska jag göra som så att jag öppnar en ring utanför som då hamnar precis i droppkant och ngt utanför istället? Isåfall, vad ska jag sätta i den ringen?
Jösses va tokigt det blev, jag som bara ville så väl.. Var även inne och kikade på en annan trädsida där det också står att man kan öppna från stammen och ut..:o(
Just det..glömde fråga om lökar! Har sett att många planterar in tulpaner etc under sina träd.. Jag har ju en totalt igenvuxen rabatt utan för altanen vilken ska bort.. MEN där växker under all ogräs massor av tulpaner, påskliljor mm..
Så kan jag flytta dessa nu från rabatt till träd eller ska jag vänta till i höst??

Perenner är fleråriga växter, bienner tvååriga och annueller är ettåriga växter.
Under själva etableringsfasen (3-5 år beroende på art och omständigheter) är det bra med öppen jord vid träden. Förr var det alltid gräs eller vitklöver under äppelträden men en period kom det att bli populärt att öppna jorden under träden som till stor del byggde på ett flitigt användande av kemikalier vid odlandet. Numera har man åter börjat förstå att den gamla kunskapen var allra bäst och det är vanligt med vitklöverodling under äppelträdet. En nackdel med att ha öppen jord är förutom torka att det kräver grävning och det skadar till viss del rötterna.
Gräv inte bort något mera gräs utan behåll allt gräs som finns kvar. Vid eventuekll gödsling av träden grävs lämpligen försiktigt up en torka av gräset och gödsla i hålet och lägg tillbaks torvan igen. Det bör göras på några platser i ytterkanten av kronan. Vid för kraftig tillväxt och för litet skörd kan ev. avskärning av rötter öka skörden igen.
Vanliga smultron med revor kan fungera bra som marktäckare under träd och täcker snart ytan och ger också lite skörd. Använd inte månadsmultron (vanligast i handeln) som inte ger revor. Smultron har grunt rotsystem och tål torka lite dåligt. Allra bäst för trädet är om man odlar ärtväxter (dit klöver också hör) som har kvävefixerande bakterier på rötterna och utnyttjar luftens kväve som gödselmedel.
Lökväxter flyttas lämpligen först sedan lökblasten har vissnat. Bladen samlar ju näring till nästa års blomning.
Tack så heeemskt mycket för ditt utförliga svar!
Jag har fleråriga smultron här hemma som jag och dotera planterade i våras(frö) och det är väl det enda som jag fått att växa:o) De har dock blivit mycket stora i sin kruka och jag måste antingen dela upp dem på fler krukor eller plantera ut dem.. De har bär coh blommor nu men inget moget.. ska jag plantera in dem efter skörd?
Då är frågan.. när ska jag gödsla äppleträden? Jag hade nämligen med mig ngr blad och äpplen till handelsträdgården och enligt kvinnan där så hade vårt träd näringsbrist..därav att vi skulle gräva upp samt vattna rikligt och även gödsla..
Kan jag använda brunnet hästgödsel med halminblandning eller ska jag köpa ngt annat isf??
Träden här har massa småäpplen men det blir aldrig ngt av dem.. små och många gånger brunprickiga äpplen..
Nej det förstår jag att lökarna behöver sin näring så jag avvaktar och tar dem när blasten vissnat..

De frösådda plantorna är nästan säkert månadssmultron som inte ger revor. De bör ju planteras ut någonstans endera nu eller sedan huvuddeln av skörden är skördad.
Det är mycket sällan äpelträd lider av näringsbrist. Det är nästan vanligare med för mycket gödslade träd än för lite. Att titta på enstaka blad och äpplen är det mycket svårt att avgöra om det är näringsbrist eller inte. Om man har egen gödsel ska man naturligtvis inte köpa gödsel. Trots att jag själv säljer gödsel så tycker jag inte man ska köpa om man har egen bra gödsel. Visserligen är hästgödsel en varm gödsel och är stark som färsk och näringsvärdet minskar snabbt. Om den innehåller färsk barrspån kan nästan näringsvärdet vara borta när de olika skadliga barrträds ämnen är bortdunstade. Gödslingen kan göras hela våren, sommaren och sena hösten. I ditt goda klimat bör även gödsling kunna ske även under tidiga hösten. För nästa års skörd bör gödsling göras nu eftersom blomknopparna anläggs på sensommar-höst. Vattna gärna i samband med gödslingen. Även om gödseln är nästan utan näringsvärde så innehåller den humusämnen som stimulerar olika organismer i deras biologiska aktiviter, vilket ger ett ökat näringsvärde i jorden.
Tyvärr går många råd ut på att man ska köpa onödiga produkter eller onödigt dyra produkter. Jag tycker att de kommersiella intressen blivit allt för dominanta idag. Många råd i handelsträdgårdar går ut på att sälja produkter istället för att kunden ska få en trädgård med fina blomor och bra skördar. Kunskapsnivån på många försäljningsställen är förskräckligt dålig. Överlag har olika kedjor som säljer billliga varor ännu sämre kunskap än mindre handelsträdgårdar.
Återigen tack för all hjälp och information..
Jag ska göra som så att jag ger dem lite gödsel nu genom att gräva upp ngr tuvor som jag sen lägger tillbaka igen..
Finns det ngt annat jag kan sätta i rondellen än smultron eller vitklöver som också fungerar bra för trädet men också är lite ögonfröjd och/eller nyttigt? Om mina smultron inte revar sig så räcker det inte långt och det är svårt att hitta smultronplantor nu.. De var bla slut på handelsträdgården..
Känns nämligen drygt att plocka bort alll sten som flickan lagt runt rondellen för egen del ok men hon kommer bli så ledsen, hon är bara tre år:o(
(letar torktåliga perenner)
Det är praktiskt att slippa gå med gräsklipparen under träden. Jag har haft mina frukträd i alla år med planteringar under.
Jag vill hålla mina träd luftiga och låga så det är lätt att plocka frukt. Så man får planera så man lätt kan gå runt att plocka utan att vara rädd för att trampa fel. Men gräsmatta är inte lätt hos mig-det är inte så lätt att ha en kryphukande kroppsställning och klippa gräset därunder, därför valde jag bort det. Det ger riklig skörd och jag har inga problem med ohyra eller att det får dålig närings upptag.
Jag har tex olika funkior och vårlökar det trivs så bra håller fukten det är inget att rensa här.
Under ett plommon har jag smultron och sten och under ett annat har jag olika sorters gräs, perenner och ängsblommor en liten bänk därunder är mysigt det önskar jag mig.
I japanska trädgåden har jag ett pärontröd och där är det bara sten och singel med lite krypande och smått, lite mossa här och var.
Ingen av mina planteringar kräver rensning eller klippning det kan behövas vattnas om det blir eländigt torrt och jag gödslar rikligt på våren.
Jag gör som jag vill provar mig fram och visst vill man ju att växterna ska trivas!

Jag har månads smultron under mitt ena äppelträd i en vid ring och de växer så det knakar och ger rikligt med bär och det är jävligt torrt. Konstigt.