Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2339 ggr
catcat69
0

Blomman är ju vacker!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man har ju Hostor för bladens skull men jag har tittat lite närmare på blomman och upptäckt att den är ju riktigt vacker på vissa sorter.

catcat69
0

En söting till.

moondancer
0

Snyggt!!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
0

Särskilt vitblommande hostor är mycket fina snittblommor.

Maria
0

Vi har en gemensam fantastiskt skött kompostanläggning i en skogsglänta i vårt bostadsområde. En äldre man ombesörjer detta på ett strålande sätt.

Där slänger vi allt vårt trädgårdsavfall. Även stenar, stenplattor staplas i högar ifall någon vill plocka när andra gjort nytt i sina trädgårdar.

Överblivna plantor eller plantor man grävt upp kan vi också sätta där.

Jag har nyligen varit där och "hämtat" en vacker stor "klump" med Hosta som har tagit sig jättefint i min skuggiga del av trädgården. Där har jag nu tre olika Hosta med olika bladfärg.

/Maria

Tilda-T
1

#4 Vilken bra ide att kunna återanvända det som andra har kasserat!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

dolfen
0

#4 Smart sammarbete! Glad

[bejan]
0

Det finns M Å N G A  oansenliga blommor som man missar om man inte stannar upp. Taklökens blomma till exempel.

[bejan]
0

Det finns söta djur också

dolfen
0

#7 och #8 Läckra bägge två! Vad är det för taklök?

[bejan]
0

#9 Måste erkänna att jag inte vet vilken sort det är. Jag köpte förra året två krukor en röd och en grön och planterade dom i en zink kruka dom växte otroligt, Dom fick stå ute på altanen över vintern utan speciellt skydd och nu i sommar blommar de gröna men har även röda ute i ett stenparti som också blommar. så här såg krukan ut för 2 veckor sedan

Hirit
0

Det var en fin taklök, har inte sett tvåfärgade förut. Min taklök har rosa blommor, den har jag i mina rabatter. När den har förökat sig, kan jag dela och flytta till en annan plats där jag vill ha dem, jag tror mina är på väg att blomma nu.

#4  Smart idé, att ordna med en gemensam kompost samt lägga saker man inte behöver. Det en annan inte behöver kan andra ha bruk för.

Bjornen
0

Taklök är ett virrvarr av korsning och är svår att artbestämma. Den röda ser ut som "Rubin red". Varje rosett som blommar dör och efter riklig blomning kan rosetterna bli glesa och de vill ogärna själv fylla ut tomrummet.

[bejan]
0

#12 1000 tack Björn! Stod just och undrade vad jag skulle göra med de överblommade taklökarna. Nu vet jagGlad