Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 7284 ggr
Hirit
0

Ny blomslänt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv håller jag på att göra en ny blomslänt, blev lite trött på att ha svartvinbärsbuskar i slänten och inte såg det direkt inbjudande, när man kommer nerifrån och uppför trappan till entréplanet och uteplatsen.

En svartvinbärsbuske har jag offrat(kunde visserligen ha grävt ner det som gått på annan plats, men vi har rätt så många av dem) En buske får stå kvar så att inte jorden rasar ner dit där det ska bli en ny trapp upp till övre gräsmattan.

Dessutom fick min man hjälpa mig att dra upp en rot från bl.a. en hägg. Fåglarna hade nog tappat bär från en hägg i närheten som sedan slagit rot. de rötter vi inte fick upp helt,har jag lagt ett par tunga stenar över, har hjälpt förut.

Jag har flyttat om lite perenner samt köpt nya. Bl,a backsippa tycker jag om.

Hirit
0

Andra delen av slänten

Hirit
0

Slänt nr.2 Här sätter jag ner lite högre växter så länge,så får jag se hur jag ska göra med dem sedan.

ChristinaSylejmani
0

Vilka fina bilder, Hirit!

Hirit
0

Del 2 av slänt 2. Ja, det ser ut lite huller om buller än. Har täckt över med någon slags trädgårdsduk eller vad man ska kalla det. Så får man se vad det blir så småningom. Det är som sagt var lite jobb.

Det som skymtar bakom svartvinbärshäcken är grannens tomt. Han orkar inte riktigt med att hålla efter.

Hemlis

ChristinaSylejmani
0

Du verkar vara så duktig på detta med trädgård så jag blir nästan lite avundsjuk. Själv går jag lite i funderingstagen på hur jag/vi skall göra på vår tomt men det har liksom inte blivit av till att göra något än. Vi har två blomrabatter och på en skulle jag vilja ha plattor istället men vi får se hur det blir.

Hirit
0

Titta vilken ful färgkomination, fruktansvärd. Flyttade på pionen förra året och orange och rött går då inte ihop. Men jag har flyttat de oranga liljorna, dit de syns på en av de föregående bilderna.

ChristinaSylejmani
0

Jag kommer ihåg hur det  var  på en av våra blomrabatter här när vi flyttade hit. Blommorna lite huller om buller och ett "träd" i mitten av alltihop (kommer inte ihåg vad trädet heter), så jag har fått rensa ganska så rejält. Men det har nog med intresse och smak att göra, tänker jag.

Hirit
0

Tackar Kina. Duktig och duktig, men prövar mig fram. Vill helst ha lite enhetligt med färger, färger som passar ihop. Sedan får jag insperation från andra också  bla. sajtvärden Christinas hemsida bl.a Rumarö.  Men det här är liksom mitt livsverk och det känns inte så motigt att rensa ogräs, om det är blommor och färg med i bilden.

Slänterna nere mot gatan ska få en liten "ansiktslyftning" så småningom. Det ska göras en ordentlig mur, men inte så hög.Det blir så pass att man måste lyfta ur lite växter och då kan man lika bra passa på att göra om lite. 

Stenarna som skymtar längst ned i rabatten ska bort och ersättas.

Hirit
0

Dom här perennerna har jag köpt till, kan vara bra att ha och dela på så småningom. Nästa sommar ser man vad som behöver göras om.

Hirit
0

Backsippa, Drakblomma, löjtnantshjärta,Majtrav. myskmadra, Sedum Kamtschaticum (den täcker bra, där det behövs) Det vill liksom inte komma med några bilder. Men löjtnantshjärta är fina och backsippa ocskå. Det kunde bli en fin färgkombination tillsammans. Nu har jag blå och vit backsippa.

blombuketten
0

Vad du kan Hirit. Själv håller jag knappt efter i mina rabatter. Nu har vi, tack och lov, inte så många för förra ägarna höll nog inte på så mycket med just blommor. Däremot har vi rosenbuskar överallt, i alla dess färger. Alldeles lagom för mig att sköta om.

I en rabatt längs med långsidan kommer det varje vår tulpaner och en del annat smått och gott. Den rabatten ser förskräcklig ut nu.

En slänt har vi också och den har nästan växt igen. Jag tog helt sonika och slog ner alltihop för ett tag sedan för jag vet inte hur jag ska fixa till slänten.

Man borde ha lite av din energi och intresse med blommor, för dina rabatter ser då fina ut Glad.

ChristinaSylejmani
0

#11. Jag håller med dig, tänk om man hade lite av Hirits intresse och energi för blommor, det skulle inte vara helt fel. Jag blir så avundsjuk när jag ser bilderna.

blombuketten
0

#12. Ja, jag med för det skulle vara kul att få till sin trädgård så den blir fin, men jag är alldeles för "lat" och har inga gröna fingrar.

Hirit
0

11# "Vad du kan Hirit" tacka för det jag har skannat in blomlapparna …… skulle behöva ha lite mer energi bara, intresset finns.

Hirit
0

Jamen Blombuketten, du har ju ett väldigt fin kort på en bit av din tomt i ditt fotoalbum…..

ChristinaSylejmani
0

#15. Javisst har hon.

blombuketten
0

#15. Jo, tomten är nog rätt fin i sig, men inte särskilt välvårdad. Sen är det mycket buskar överallt och dem behöver man ju bara klippa då och då. Just nu har jag sett att det är rätt många som behöver lite ans. Det jag har ansat är alla rosenbuskar för de var så rangliga, och hör och häpna, de har klarat sig allihop. Jag har ju ingen vana så jag bara klippte och tänkte att bära eller brista. Det gick vägen Glad.

Skickar med en bild från i våras, nu är det ännu grönare.

ChristinaSylejmani
0

#17. Ni verkar ha en fin tomt av det man kan se på bilden.

blombuketten
0

#18. Jo, nog är tomten fin alltid, lummig och så där. Stor är den också så det är mycket gräs att klippa Fundersam.

Ha ha, jag var ut med hundarna för ett tag sedan och gick uppför en slänt vi har. Tänkte nästan ta ett kort på vildmarken, fast då får man ju skämmas Generad.

ChristinaSylejmani
0

#19. Mycket gräs att klippa?! Ja men då får DU mycket motion, tänker jag.Oskyldig

blombuketten
0

#20. Skulle inte tro det……..för det är gubben som klipper den Glad.

ChristinaSylejmani
0

#21. Ja, jag kunde väl tänka mig det! Flört

Hirit
0

Jamen den tomten går det dona och greja med.  Så farligt ser det inte ut. Då skulle du se vår grannes tomt, den är helt i kaos och ingen säger något till  honom men bakom ryggen så att säga. Hoppsan nu gjorde jag det själv här, men absolut inte annars. Han är en bra granne eljest.