Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 4867 ggr
Christina
0

Kyrkogårdar

Gick idag på Skogskyrkogården och slogs igen av vilken fantastisk parkmiljö man lyckats åstadkomma med så enkla medel som att låta tallstammarna utgöra en pelarsal.

Idag var det ganska tomt - de flesta besökarna kommer väl i  helgen. Jag tände ett ljus och lade en färdigköpt krans på min fars grav. Ångrar att jag inte varit förutseende nog att skapa någon egen gravprydnad. Det hade känts som en mer personlig insats. Gör du egna gravprydnader?

Christina
0

Kommer du  ihåg att vi i våras hade en tråd om planteringar på gravar? Funkia och kärleksört samt små rosenbuskar höre till de populäraste. Kärleksörten såg fortfarande fin ut på många ställen. Den torkade blomman ser ståtlig ut även med snö på. Och den växer upp utmärkt och döljer de vissa bladen på t ex mininarcisser som blommar tidigt på året.

Faxlin
0

Min mamma ligger i minneslunden. Så några prydnar görs inte. Men vi ska dit och tända ett ljus i helgen.
Min mamma var inte speciellt religös och det är inte jag heller. Men för mina barns skull så ska vi dit. Jag träffar mamma så ofta ändå här hemma så jag behöver inte till kyrkogården för att prata med henne eller känna mig nära henne.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnnaO
0

Jag och min yngste son var vid min mammas grav och lade en sån där granrisgrej med kottar och kvistar på. (Det var en konstig beskrivning, men jag antar att ni vet vad jag menar.) Kyrkorna här omkring har ofta öppet kring Alla Helgons Dag så att man kan gå in och värma sig efter gravbesöket, och så bjuder de på kaffe och kakor. Det tycker jag är en trevlig tradition. Är det så i hela landet eller gör man annorlunda på andra håll?

Christina
0

Väldigt trevligt med en kaffestund i kyrkan. *Mina* utflykter går till Skogskyrkogården resp Norra Kyrkogården och där är det långt till kyrkor. Hoppas det är som AnnaO beskriver på andra platser också, där gravplatserna ligger mer i anslutning til kyrkor.

Faxlin
0

#3: Lät väldigt trevligt. Har docj aldrig märkt av den trevliga traditionen här hemmavid. Kanske något att tipsa om.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

beem
0

Var och tände ljus på mina föräldrars grav.

Kyrkan är inte öppen men ett litet kapell på kyrkogården har öppet för en kopp kaffe eller ett samtal om så önskas. Hela vägen ned till kyrkogården har man satt ut marschaller.

Det är så vackert på gravarna. Denna högtid vill jag verkligen att den skall bevaras.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Sessan1
0

Jag har en bra bit att åka till min Mammas och Mormors grav eftersom dom ligger begravda i Uppsala. Jag bor själv på närkeslätten. Har man inget körkort så är det lite svårt att ta sig lite längre bort, även om det finns andra sätt att  ta sig fram på.

Margareta
0

För mig känns denna tradition väldigt viktig och jag blir så besviken över att Halloween, som är så osvenskt, håller på att ta över.

De som firar Halloween verkar inte ens kunna enas om rätt dag. Jag tror det är 31/10 som gäller, men här har vi blivit störda flera kvällar under helgen. I går kväll av ungdomar som kastade smällare in på våra radhustomter.

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

Året har återigen gått ett varv. Dags i helgen igen!

Jag är ingen flitig gravbesökare, men brukar plantera lökar på hösten och en planta med sommarblommor på försommaren. Och Allhelgonadagen tycker jag det är en alldeles särskild stämning med, så då går jag gärna.

Beba
0

Var på kyrkogåden för nån vecka sen åh satte ljung å la granris.Va nog2-3 v sen då tände vi ljus,åker dit 1 gång i veckan,Skall dit till helgen igen åh tända ljus hos mina svärföräldrar och gammel farmor o farfar.Vi la för 1 v sen dit ett gravsmycknings hjärta.Men fast min svärfar gick bort för 10 års sen åh min svärmor för 2 år sen blir jag fortfarande lessen när man kommer till kyrgårn.

Maria
0

Bor granne med Västra kyrkogården i Göteborg och har promenerat där mycket. Det är oftast vackert och fridfullt på kyrkogårdar och en massa växtlighet förstås. Jag har min mamma där och en massa andra släktingar så på lördag blir det att handla en del ljus och kransar.

Tyvärr så gör jag inget mer personligt än så.

/Maria

Torparmor
0

Här i norra Västmanland och södra Dalarna har så gott som alla kyrkor öppet hus hela eftermiddagen med kaffeservering. Jag tycker att det är en fin tradition, även om våra närmaste ligger i minneslund i Västerås

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Christina
0

Låter jättetrevligt. Min fars grav finns på den stora Skogskyrkogården i Stockholm och makens föräldrar på nästan lika stora Norra Kyrkogården. Men det har ofta blivit intressanta möten med människor, när vi gått runt den här helgen mellan de platser vi vill besöka.

anki1
0

Det blir skogskyrkogården för mig, Vi har 6 st gravar där att smycka, och de kigerr nästan alla i olika delar av kyrkogården. Det blir en bra promenad, hoppas att vädret blir inte allt för regningt. Min far finn på en annankyrkogård norr om Stockholm. Han dog när jag var bar,Och jag har aldrig varit där, menjag brukar köpa en blomma ochh ta fram hans foto och så tänder jag ett ljus .

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

catcat69
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inga gravar att besöka i närheten, men jag brukar göra dekorationer till dem som behöver hjälp. Förra fredagen hade vi begravning till min väns mormor, då blev det kistarr. +hjärta med Rosor + 12 st andra dekorationer.  Jag fick göra en krans av olika kvistar till denna helg,det blev en,tall,gran och lite cypress,den blev vi nöjda med. Tyvärr tog jag ingen bild. Hjärtat med Rosor såg fortfarande bra ut så den la vi också dit.

Christina
0

Hjärtat med Rosor är verkligen överdådigt. Så fint alternativ till den vanliga kransen och kistbuketten.

anki1
0

Jag kom inte iväg igår till skogskyrkogården, för jag hade sådan värk i benen. vi tände ljus hemma och hade köpt blommor. som jag brukar göra för min far, som är begravd  norr om stockholm Rotebro tror jag (Jag var barn när han dog och jag och min bror fick inte vara med på begravningen) jag har aldrig varit där för min mor har sagt att den inte finns kvar, men nyligen fick jag höra av hans änka att den finns. Jag hoppas att jag får komma dit och lägga en blomma. Idag var vi till skogskyrkogården och tände lyktor. vi åkte in med bilen, som man inte hade fått göra igår utan att ha specialtillstånd. (Jag undrar hur man gör för att söka ett sådant. Det skulle vara bra ifall jag har så ont att jag inte orkar gå.Det behöver ju inte uttnytjas varje gång.om jag inte har så ont kan jag ju gå, och behöver inte utnyttja det.)

Christina
0

Jag väntar ofta till dagen efter. Just för att kunna åka bil ända fram med min gamla mamma. Idag besökte vi alltså graven på Skogskyrkogården och det var lika fint att gå idag. På sätt och vis finare, eftersom nu var så många gravar redan pyntade sedan fredag-lördag.

anki1
0

De gravar jag går till ligger 2 vid muren som är mot Nynäsvägen Och 1 nära muren till judiska begravningsplatsen och 1 ligger längre ner. den sista är mot skarpnäckssidan Det är flera familjegravar.

Christina
0

'Min' ligger mot Skarpnäckssidan. Mitt lilla barnbarn fyllde år den 2 nov och har sitt hem i en av småvillorna i Pungpinan. Och oj vilken bilkö det är på hans födelsedag för att komma fram till avtagsvägen vid Skarpnäcks koloniområde.

anki1
0

Ok, nästan grannar då. Det är min morfar som ligger vid den muren, men inte alldeles intill. Han finns under 1 björk.

Jenna-Gun
0

Här har kyrkorna runt om kring ljuständning.

En andakt, med uppläsning av årets avlidnas namn och de anhöriga får gå fram och tända ett ljus.

Framme vid altaret finns en ljusstake av metall som ljusen sätt i. Det är så vackert.

Ute på kyrkogården är nästan alla gravar pyntade och ljuen tända.

Jenna

[clintan82]
0

Sthlms Gravplantering utför tvätt av gravsten, riktning av gravsten, planteringsabonnemang fr 285 kr samt ljuständning

Hemsida www.gravplantering.se