Tamarillo
Tamarillo är en slags tomat som växer på träd och brukar bli väldigt mörk i färgen. Den är syrlig och lite besk. Trädet är väldigt vackert.Växer i sydamerika och jag har sett några i Granadatrakterna också.Jag vet inte så mycket om skötseln men tror att du lyckas bra med dem. Ägaren till Restaurangen där jag såg det första trädet i Spanien talade om att han bara slängt ut några frön och att det skött sej själv. Kan tala om att det kan vara bara 10 gr + där på vintrarna ibland. Det ligger på väg upp till Sierra Nevada.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tack för infot Christine! 
Uppdatering: Jag stod inte ut med den milt sagt vidriga stanken
. Av någon anledning hade de inte blivit omplantade, så jag drog bort de svagaste plantorna som något slags första steg att åtgärda "skogen". "Aromen" bosatte sig då i mina fingrar, och hanteringen medförde att ett illamåendeskapande "doft?"-moln skapades *hulkar*.
Snäll som jag är
gav jag "det dära" till modern. Men hon stod inte heller ut med "det dära". Så nu är "det dära" inte mära. 
trädtomat som den ockås kallas är ingen tomat . men tillhör samma familj som tomat .
lukten är inte alls farlig ,, man måste röra bladen mycket för att det ska dofta så att man mår illa . den avger inte doft utan att man berör den . så lite dumt att slänga dom för det . då det blir en vacker växt med stora blad . som blommar och ger frukt tidigt . redan andra-tredje året ger den frukt .
skötsell är enkel -- låt den stå ute så mycket det går i ett avrmt och soligt läge . sedan ta in den innan frosten och övervintra i en temp på +1c +15c då händer det att den tappar bladen . vattna efter temp . under tillväxten kräver den mycket vatten och näring . triuvs både i svalt ocg regningt väder och varmt och soligt ,, gillar inte torka .
Ja visst är morsan dum!? ;-)
Känner en som inte kan dricka mjölk pga att hon tycker det smakar vedervärdigt. Jag tycker absolut inte att hon ska tvinga i sig mjölk eftersom hon mår illa av det, även om jag själv gillar mjölk. Det finns ju så mycket annat att välja på.
Tamarillofrön har iaf inga problem med att gro! 
nejdå inte dum ,, bara en aningen dum handling :)
har man dessutom ute så luktar den ännu mindre . och ute trivs den också bäst .
så här ser min ut nu .