Min passionsblomma
Vilken fin färg! Blir riktigt avundsjuk… Annars ser man ju bara den vanliga blå..
Jättefin!
Hur stor kruka har du den i?
Den står i en lerkruka 22 cm diameter än så länge men alla fyra ska ut i krukor och då blir det en lite större. Jag har köpt en spaljé som jag hade tänkt att de skulle få växa upp i. Det är dock lite för kalla nätter ännu.
/Maria
Endel växter blir blomvilligare om man böjer ned grenar… Gäller det passionsblomma också?
Man kan ju leda rankan i cirklar i så fall. Jag hade tänkt mig en 8:a, men har sett bild på en som växt högt upp på spaljé. Vet inte om jag kan/vill ge den det utrymmet.
Om den blir för lång, kan man kapa toppen, så att den lägger energin på det som är kvar (sätta blom t.ex), eller skjuter den nya skott?
Har aldrig haft passionsblomma förut, men drog upp några från köpefrukt i år. Gillar bladen!
jätte fin tidigt den blomma :)

Passionsblomma eller Kristi korsblomma kan sås från frön. Jag har några gånger sätt dem från frön och vissa plantor vill bara inte blomma, medan andra blommasr fint. Det verkar som bara vissa plantor blommar. Därför är alla passionsblomor som säljs förökade med sticklingar. Hoppas du har fått rätt sort av dem.
Att någon växt skulle blomma bätrre om man böjer ner grenarna verkar inte troligt. Däremot kan en mindre skada på grenen möjligen ge en ökad blomning, vilket kanske sker vid nedböjningen. Orsak och verkan ?? Kom ihåg att passionsblomman är frostkänslig och måste stå inomhus då det är risk för nattfrost och bör endast stå ute på sommaren på ett varmt ställe t.ex. varm uteplats.
alla passionsblommor är inte känsliga utan akn i sverige växa ute åretrunt med lättare täckning . i england växer ju den blåa väldigt bra och blir stor med tiden . min egen blåa har jag haft ute sedan 04 på vintern tills den en sommar torkade bbort ( ev sork kanske eller annat ) ,, finns väldigt många sorter som trivs med sval vinter och även växer vilt på höghöjd och som tål frost .
Vilken "häftig" bild
/Maria

Hur ska dom stå om man vill ha dom inomhus? (funkar inte på balkongen, och trädgården vid sommarstugan är ett köldhål)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Vad fin! Vi har fått tre passionsfrukter på vår, men dom har aldrig klarat sig 
Jag sparade mängder av Passionsfrukter från min planta men även när de gulnat och verkade mogna så var de "ihåliga" De hängde kvar men jag klippte av alla och nu har en ny fantastisk blomning kommit igång.
Här kommer en bild på en annan variant. Väntar med spänning på knoppar från de två andra…
/Maria

Jag köpte den vanliga häromveckan. Visste inte att den var vanlig, men vacker är den.

#14 Det är en sådan vi har =)
Fel av mig att kalla den "blå" för vanlig men det är bara för att det är den enda sort jag själv sett innan.
/Maria
#10 ;-)

Vilken jättesnygg passionsblomma du har!
Jag såg några liknande blommor växa vilt på Madeira. När jag frågade vad det var så sa de att det var blommorna till nått de kallade för Maraquiabanana… alltså bananpassionsfrukt… Har aldrig sett något liknande här i sverige
Otroligt vackra!!

På vår passionsblomma är det just nu tre blommor på samma! :P