Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 1262 ggr
Humlan
0

Alla ni som sått egna sommarblommor!

Vilka har ni blivit riktigt nöjda med? Var det någon särskild som ni fastnade för? Själv så har jag flera favoriter;

• Blomstertobak, lite klurig att så i och med att det är så små frö, men väl värt det för som dom blommat! Dom har funkat bra även i norrläge och det är ju toppen.
  • Balsamin, lätt att så och lite fräsig i och med den har blommor längs med stjälken och inte i toppen så att säga.
  • Oxå givetvis; luktärtorna! Underbart ljuvliga, och jag har haft ny bukett på bordet nästan varje dag!
  • Sist men inte minst rosenskäran. Blommar som bäst nu när annat börjar tackla av.

Har ni några ni kan rekomendera så här med facit i hand när sommaren börjar ta slut?

Christina
0

De här sommarblommorna förgrodde jag förra året också och kommer att fortsätta med även nästa år:

• Ageratum - låg och bred - kantväxt med det fula svenska namnet Leverbalsam
  • Rosenskära - hög och yvig och stadig. Candy Stripe - den enkla rosenskäran. Den dubbla Double Click hade vekare grenar och lade sig ner, så den hoppar jag över nästa år.
  • Buskig solros - Magic Roundabout. Bra utfyllnad på omöjliga platser och en riktig långblommare.

Här redogör jag i min loggbok om vilka andra jag frösått och hur pass nöjd/missnöjd jag blev med dem.