Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 4656 ggr
[Asta]
2008-07-09 14:50
7

Kosterros?

I våran trädgård finns det en rosenbuske som de trängt ihop med en krusbärsbuske. Jag tänkte gräva upp den där rosenbusken och flytta den så att den får lite spelrum.

I rabatten hittade jag en lapp där det stod Kosterros och Morsdagros (alltså två namn på samma ros). Jag har sökt efter detta på nätet, men inte hittat något. Lappen satt inte fast i rosen så jag är inte säker på att det är den. Den har inte blommat ännu även om den har knoppar. Tror att den dels står för mörkt och dels är för trängd av krusbärsbusken

Någon som känner till den här rosen? Det är INTE någon sådan där liten krukros - den har större blad än så.

Åsa S
2008-07-09 16:38
0

Det finns flera sorters Rosor som säljs runt morsdag och som kallas mordagsros det är dock inte själva namnet på sorten.

Den rosen du har är en kosterros, Koster är namnet på förädlaren och det finns flera Rosor i kosterserien ex. Koster Bourdeau, Koster Rose, Koster´s Orleans, Koster´s Triumph 

Jag skulle gissa att du har Koster Rose (syn. Pink Koster) för den är rosa och det brukar ofta rosorna runt morsdag vara.

[Asta]
2008-07-09 17:44
0

Just det - namnet står i två delar som du skriver. Fast den lilla bilden har röda blommor. Den är lite sliten i och för sig, men just att det är röda blommor ser jag. men det finns kanske flera olika varianter. Så Koster är en förädlare? Det är inte mycket en annan vet!

Men det skall väl snart visa sig vilken färg den har. Någon av knopparna kanske slår ut. Jag får väl låta den slå ut lite innan vi flyttar den. Men flyttad blir den. Nästa år tror jag att den kommer att tacka oss.

Bjornen
2008-07-09 18:37
0

Jag har en liten aning att det finns en gammal uppgift på Kosterros med ett ursprung från ön Koster. Skulle möjligen kunna vara en pimpinellros som förr fanns vild i Bohuslän.

[Asta]
2008-07-10 01:48
0

Vi får se vad det blir när den blommar. OM den blommar - en hare eller något annat har ätit upp alla knoppar av en annan buske. :(