Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3641 ggr
[Asta]
1

Fler "Vad är detta" frågor

Under vårt äppelträd växte det upp några stänglar som sambon ville använda trimmern på, men jag tyckte vi skulle låta dem vara. Och tur var det för de blev jättefina. Ni ser dem på den här bilden.

Vad kan dessa vackra klockor heta? Uppemot metern höga.

Sedan har vi en växt som jag tror är något ogräs, men som nu plötsligt blommar med nästan cikorialiknande blommor. Undrar vad kan det vara? Ogräs eller inte så har det ganska fina blad.

Här ser man hela växten. De jättestora bladen hör till den här växten. Och så här ser blomman ut på nära håll.

Någon som vet vad det kan vara?

dolfen
0

Jag tycker att klockorna påminner om Maria-klockor.

Åsa S
0

Den blå blomman ser ut som parksallat

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/cicer/cicemac.html

Den vita klockan tycker jag ser mera ut som den vita varianten av hässlekocka (Campanula latifolia) än mariaklocka.

[Asta]
0

Ja- den där hässleklockan verkar nog mer lik. Får fortsätta läsa på lite till.

Hm - det verkar dessvärre som det skulle kunna vara parksallat också. Fast den har inte spritt sig ännu. Och jag som tyckte det var stora fina blad som vi kanske borde behålla. Nu får jag väl ge sambon OK att gräva upp det hörnet så som han vill göra:)

Bjornen
0

Hässleklockan kan bli i storlek över metern. Mariaklockan blir inte så hög och dessutom är mariaklockans blommor lite "hopklämda" i blomman.

Parksallat tillhör trädgårdens allra värsta ogräs. åt inte blommorna gå i frö

[Asta]
0

Här skall knipsas blommor!!

dolfen
0

Det var blom-"flikarna" som gjorde mig tveksam. ;-)

Nä! En meter var inte de blå samt de vita mariaklockorna som självsådde sig på precis rätt ställe på en garage-nerfart (nära mig).

Glad

anki1
0

Jag har just planterat in häsleklocka i min trädgård för jag tyckte att dom är vackra. Säkert är det typ ogräs, Men jag tycker om den.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Asta]
0

Jag håller med #7 jag tycker också de är jättevackra. Jag tycker bäst om den vita. Upptäckte idag att jag hade blålila på ett annat ställe i trädgården och de är också vackra, men de vita är snäppet bättre!

anki1
0

Jag visste inte att det finns vita med, De jag har växer i massor hos min dotter och svärson. Jag hoppas att de tar sig.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Hässleklocka är lokalt vanligare med vita blommor än med blåa blommor (Siljansområdet). Ev. kan högt pH-värde öka chansen för vita blommor.

SussiF
0

Ett ogräs är väl ingenting annat än en växt som växer på fel plats. Har man blommor man tycker om (även om dom har självsått sig) så är det en trädgårdsväxt.

Tycker i alla fall jag :-)

[Asta]
0

#11 - jag håller med. Är det vackert så kvittar det hur det definieras.

Bjornen
0

Parksallat är den växt som sprider sig allra mest. Jämfört med kirskål och knölklocka sprider sig parksallat avsevärt mera och räkna med 3-4 dubbel areal per år i vanlig trädgårdsjord. Visst är blommorna fina men den trivs lite för bra för att platsa i trädgården. Möjligen i något hörn med extremt mager och eländig mark (sten och grus) kan de hållas i någorlunda normal utsträckning.

Ett råd plantera aldrig parksallat i normal trädgårdsjord. Snart finns bara en art i trädgården.

[Asta]
0

Kanske därför våran parksallat inte spridit sig så mycket. Den står just i ett hörn i skymundan. Men nu skall den bort! Sambon skall gräva bort hela beståndet nu under våran semester (som börjar på måndag - jippi)

Jag tror att vi under inläggen #11 och 12 syftade på hässleklockan. I vart fall gjorde jag det.

Bjornen
0

Hässleklockan är inget ogräs fast den finns vildväxande på en del håll. Kan fröa av sig och bilda bestånd men inget ogräs.