Rosenspaljé istället för häck?
Vi har en sidan av vårt hus mot en väg. OK - det är inte mycket trafik på vägen, men det promenerar en del folk där. På den sidan har förra ägarna till huset valt att göra en uteplats. Mot vägen finns idag en väldigt risig syrenhäck. Vi har funderat mycket på vad vi skall göra där. Vi vill ha lite insynsskydd eftersom det inte är så himla kul att alla som går förbi kikar rakt in på vår uteplats.
Häromdagen fick vi en idé. Där finns en mur med staketpinnar i järn. Dock finns där inte längre något staket. VI funderade nu på om man skulle kunna ha en spaljé som man fäster i staketpinnarna och så planterar vi remonterande klätterrosor längs med hela den kanten. OK det blir kanske inte supertätt, men dels borde det bli vackert och dels får vi ändå en form av insynsskydd. Låter det som något man kan lyckas med? Och hur tätt skall i så fall man plantera rosorna? Och vilken sort vore bra - en som blommar mycket och så länge som möjligt. Det kommer att vara på sydsidan av huset så ljus lär de få.
Låter bra faktiskt.
Flammentanz är röd och blommar mycket och länge.
New Dawn är vitrosa och blomar mycket och länge
GerbeRose är rosa och blommar bra
Vad vill du ha?
Hur tätt är väl en fråga om hur "snårigt" du vill ha det.
Vi hade i radhuset 3 Flammentanz på 3,8m och det blev rätt så tätt med åren. Min plan var att ersätta dem med New Dawn - men det hann bara bli en. Jag skulle satt 4 om jag gjort det idag utanför den verandan.
Numer pensionär i Nynäshamn
Vi har en röd ros i trädgården som är väldigt vacker. En sådan kunde jag tänka mig. Men jag vet inte vad det är för något. Jag tänkte om det var en sån där Flammentanz, men läste sedan att den blommade på årsgamla skott, men såvitt jag kan se blommar den här på nya skott så vete tusan vad det kan vara. Men vacker är den.
Sedan nämnde någon New Dawn och den ser ju jättefin ut också. Vi har egentligen inga krav på färg. Men mycket och lång blomning och gärna snabb tillväxt.
Zon 4 bor vi i förresten

Om den blommar på årskotten kan det vara Sympatie.