Nu är det på tiden...
Fler som har vackra fuchsior hemma?

Fuchsior verkar oerhört eftertraktade i år. Och jag förstår varför när jag ser dina vackra. Minns att det vat trängsel framför stånden på Chelsea Flower Show som jag besökte i London i våras. Och har den här veckan varit hemma hos två olika vänner som hade stora krukor med fuchsior ute på sina terrasser. Dock inte lika vackra och med så stor variation som du har.
Hade hängfuchsior en sommar för länge sedan och plockade en gång med mig skott från Irlands västkust, där de står som häckar och blommar i saltvattenstänk och havsvindar. Tyvärr fick jag inte skotten att leva hos mig.
Glömde fråga mina vänner - hur de gör för att övervintra dem. Hur gör du? Klipper du ner dem kraftigt?
#5 Jag har turen att få låna min grannes jordkällare, det absolut bästa alternativet för övervintring av fuchsior! Sen klipper jag ner dem kraftigt, ända in till där de är förvedade och nästan lite till. Och så lastar jag bilen full (måste köra runt även om källaren ligger bara en 25 m från mitt hus) 3-4 gånger… Värre på våren när de ska ut för då kan man inte ta lika många åt gången i bilen eftersom man förhoppningsvis har en massa skott på gång på plantorna då…
De bilder jag visade här är bara en bråkdel av vad jag har, har hållt på 3-4 år nu och kan bara inte låta bli att köpa när jag ser sorter som jag inte har eller som har dött för mig! De svåraste att visa är de pytte-, pyttesmå eftersom min kamera inte fixar att ta bilder på dem som inte blir suddiga.

Intressant - ser att du har likadana amplar till alla. Hänger du dem ute eller hur placerar du dem under sommaren?
Hur många olika sorter finns det?
Jag och min väninna slog på stort och köpte amplar direkt från en grossist, det blir lite väl dyrt annars med de mängderna som vi började dra på oss…
När jag började så var jag sambo och hade en trädgård där jag hade byggt så att jag kunde hänga upp alla hängfuchsiorna men nu är det mer bekvämlighet eftersom det är så mycket lättare att lyfta in och ut alla fuchsior på vår och höst. Har väldigt liten trädgård så att de flesta står uppe på stenmuren som jag har som gräns på ena sidan av min tomt, känns inte så lockande att bygga för mycket heller eftersom jag bara hyr och inte vet hur länge jag kommer att bo kvar. De verkar i alla fall stormtrivas med att stå så uppe på muren, tror att det kan ha att göra med att sten hjälper till att hålla en lite jämnare temperatur under hela dygnet.
Just nu kommer jag naturligtvis inte på hur många äkta fuchsior det finns, dvs sådana som växer ute i naturen men det är i alla fall flera hundra sorter. Hybrider finns det allra minst 14000 olika av så jag lär aldrig kunna samla på mig alla!

Imponerande samling - och vilka skönheter. Några stycken vill jag försöka börja med. Är litet bekymrad ang övervintring. Kan man testa att ha dem i ett fönster i vanlig rumstemperatur under vintern? Pelargoner och en rosenbegonia plockade jag in i stugan förra hösten och de fick stå och skräpa hela vintern som vanliga krukväxter.
Jag har just nu tre änglatrumpeter som jag köpte som sticklingar i våras. Men har inte blivit fäst vid dem guskelov, så de får överges och dö ute i höst. Endast en har blommat - de två andra har visserligen knopp men också varit fulla med ohyra.
Vad jag hellre skulle rekommendera än att ha dem i fönstret över vintern är om du har något svalt utrymme. Man ska kunna övervintra dem typ i ett garage, gärna med extraljus men det får inte bli för varmt för då drar de gärna på sig ohyra. Om de överhuvudtaget överlever det. Jag tror jag tog in ca 50 av de allra minsta plantorna i fjol, de som inte hade hunnit bli förvedade då, och det var TVÅ som levde i våras när det var tid att sätta ut dem. Men de hade ju som sagt inte överlevt en nedklippning ändå så det var ju en chansning och nu vet jag ju säkert att det inte fungerar att ha dem i vanlig rumstemperatur utan extraljus.
Min mor har försökt ha änglatrumpeter också, visst är de fina och imponerande men nu säger hon att det får bli hur det vill med överlevnaden för de blir alldeles för stora och klumpiga att flytta ut och in varje år.
Själv håller jag mig till mina fuchsior förutom mina Glaminis och Gladiolus. Köpte tre påsar, som jag trodde, Glaminis ifjol men alla tre visade sig vara Gladiolus så jag fick tre nya påsar i våras så nu har jag båda sorterna.

Det svalaste jag har vårt lilla gästrum som vi brukar låta bli att värma upp på vintern. Får testa det.
Man skulle förstås ha ett orangerie……. med litet golvvärme. Var just hemma hos en granne som har ett och håller det på 5-8 plusgrader under vintern.
*suck* Den som ändå kunde ha det… Fast jag hade varit ganska nöjd om jag bara hade haft möjlighet att ha ett litet växthus.
Gästrummet låter som ett bra alternativ i brist på jordkällare. Även till pelargonier är det ju bra, förr hade de ju jättefina pelargonier som stod i finrummet, det rum som nästan aldrig användes och därför inte heller värmdes upp. Helst inte över 12 grader ska det vara i så fall.
Du säger jordkällare - betyder det utan ljus då? Vi har en vanlig jordkällare för potatis och rotfrukter, skulle det duga?
#13 Ja, det är alldeles korrekt. Inget ljus och helst inte över 4 grader. Man kan mycket väl ha potatis och rotfrukter i samma jordkällare men äpple mår inte fuchsiorna bra av! Man brukar säga att den miljö som potatis mår bra av att förvaras i dvs inget ljus och hög luftfuktighet är det bästa som vinterförvaring av fuchsior.
Om inte man har nån jordkällare eller nånstans att förvara fuchsiorna ljust och svalt så vet jag en del som har provat att klippa ner fuchsiorna, ta bort all jord från rötterna och även klippa in rötterna en del och så packa ner dem i torvmull i en väl isolerad låda. Jag har inte själv provat detta men det kan ju vara värt att testa.

Får lust att testa - går det går det…..
Mina pelargoner får aldrig någon vintervila, eftersom de står i rumstemperatur och blommar mer eller mindre hela vintern. Och de överlever, även om de har en förskräckligt ful period på våren när de just plockats ut på backen. Kanske fuchsiorna också klarar en mindre felbehandling. Jag kan köpa någon enstaka, så gråter jag inte alltför mycket om jag misslyckas.
Jag är hopplöst dålig med att övervintra mina fuchsior. Alla DÖR! Himla trist för jag gillar dom verkligen! När min man kom hem från England just så kom han även hem med en fuchsia som hans fasters man grävde upp ur trädgården åt mig. Jag vill ju så gärna få Denna åtminstonde att överleva, så alla hjälp och råd är välkomna. Här är några av mina fuchsior som jag har nu i år. Dessa är de sticklingar jag fick från plantskolan som jag praktiserade på . Men inga namn på dom bara vilken färg dom har ????
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Det vanligaste felet när blommorna dör är att man förvarar dem för varmt och torrt. Eller så kanske man lyckas få dem att överleva vintern och när sen våren kommer så vill man snabbt få dem att börja växa och vattnar ihjäl dem! Den första vintern som jag hade fuchsior tror jag inte att jag hade mer än 2-3 st som överlevde, övriga 15-20 dog… Men det var innan jag hade tillgång till jordkällaren.
Jag tycker alltid att det är så synd när folk köper stora fina fuchsior och sen inte ens försöker övervintra dem utan bara slänger dem när hösten kommer, som du skriver Christina - går det så går det.
Att säga vad en viss fuchsia heter bara genom att se en bild är nästan omöjligt eftersom det finns så många som är snarlika varandra. Däremot kan jag säga med säkerhet att fuchsian på #16 är en spikfuchsia. Jag tror att den som oftast förekommer ute i affärerna är Thalia men som sagt, det finns fler som är väldigt lika. Den brokbladiga liknar väldigt mycket min Tom West som också är ganska vanligt förekommande. Och den som du själv tror är Deep Purple kan du nog ha rätt, den är nästan identisk med bilden i min fuchsiabok. Nästan alla mina fuchsior har jag namnlappar i och de som har tappat bort sina brukar jag försöka sätta nån XX?-lapp i så att jag i alla fall vet att inte lappen kommit bort nu. Billigt och bra är att klippa till bitar från en gammal persienn och antingen skriva med en vattenfast penna eller använda en Dymo-apparat.
cat_malou, tusen tack för dina svar. Jag tror att jag kan ha vattnat ihjäl den när våren kom, för jag var ivrig att få igång den och att den ej skulle torka ut. Skall försöka tänka på detta nu till hösten och nästa vår.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Diana, det var så lite så. Det är bara att försöka om och om igen, till slut kommer man på knepen. Men, lagom fuktigt över vintern tänk på att alla sugrötter försvinner om man klipper ner plantan och sen försiktig vattning på våren.
cat_malou, Jag skall verkligen försöka göra detta denna vinter som du nu beskriver. Håll tummarna att jag klarar det denna gång.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jupp, mentalt håller jag tummarna och annars är det som jag säger bara att försöka igen och igen! Lycka till!

Lena fick jag för mig att den hade dött men så såg jag faktiskt den häromdagen, den fanns kvar!
Whirlaway var verkligen läcker, det är faktiskt en sort som jag inte har här hemma… Än… Får nog försöka hitta den nånstans…
Och vinterträdgård! DET skulle jag verkligen vilja ha!!!!!!!

Ja Diana. Den fuchsian är Deep Purple. Det är min absoluta favorit.
Jag har andra knep för att övervintra mina fuchsior. Gräver ner dem, dels i växthuset och dels i komposthögen. De största (träden som t ex Cotton Candy ställer jag i källaren på landet där det är ca 5 grader.) Först gräver jag en rejäl grop som jag täcker med antingen bubbelplast eller duk av något slag (t ex markduk). Lägger ner fuchsiorna omlott ( har klipp ner dem först och tagit bort allt grönt för det är bara den förvedade delen som överlever) utan krukor i gropen. Täcker över med torra löv eller mycket torr jord. Ser till att det kommer in i mellan blommorna. Täcker sedan över hela gropen med bubbelplast, gamla mattor m m. Sist lägger jag en hög med gammla grenar (som jag har sparat under sommaren) för att allt skall hållas på plats. Av 139 st fuchsior var det bara 10 som dog på grund av övervattning. Nu har jag köpt 10 nya i år. Fuchsian på bilden heter Hollys Beauty
En del av mina fuchsior hittar ni på mina hemsidor http://ettansgraphic.4w.se och http://ettan.zoomin.se
Är medlem av Västfuchsian sedan några år.
#31 Whiteknight´s Pearl tillhör också mina favoriter. Min mor har haft den i flera år men för tillfället vill den sig inte riktigt så jag hoppas att vi kommer att klara av att få den att överleva.
#32 Då har vi säkert träffats på något möte, jag är nämligen också med i Västfuchsian.
Hade jag inte haft turen att få tillgång till denna jordkällare som jag har så hade jag nog också fått försöka göra som du med mina fuchsior. Fast jag är tacksam att slippa, det är betydligt mindre jobb att flytta in dem som jag gör…
Sislak, Deep Purple Fuchsian är en av mina absoluta favoriter och enda sedan jag såg den på bild första gången så ville jag ha den. Och lyckan var stor när jag fick plocka hem så många sticklingar jag ville innan dom skulle slängar på handelsträdgården som jag praktiserade på. Så när jag såg denn med beskrivningen vit och lila så gissade jag att det skulle vara Deep Purple och plockade till mig alla dom + en hel del anda fuchsior och pellisar mm. Så lyckan är nu stor att det verkligen VAR Deep Purple.
Hur djup skall gropen vara i komposten ??
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#20,21: Det ser ut som en New Millennium, men jag är inte riktigt säker. Vad säger cat_malou?
#35 Jag håller med dig om att den är väldigt lik New Millenium men det finns flera olika som är väldigt lika varandra så därför vågar jag inte säga säkert. Som jag sagt innan så är det väldigt svårt att se på ett foto vilken det är, ibland kan det vara någon jätteliten skillnad som t ex längden på ståndare/pistill som avgör vilken sort det verkligen är.
Norrskenet, jag tror du har rätt för jag har sett andra bilder som liknar denna när den blommar och den heter New Millenium. Den är otroligt vacker med sin lila kjol under den cerisa överdelen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det finns flera fuchsior som liknar New Millenium. Rohees Prins och Rohees New Millenium är alla lika varandra.
Diana, jag gräver gropen ca 50-60 cm djupt. Glömde att skriva att jag skakar bort all jord från plantorna innan jag lägger dem omlott i gropen. Har tyvärr ingen jordkällare men en del utrymmen i källaren här på landet där jag kan förvara större växter.
Kan tyvärr inte vara med på Västfuchsians möte den 26 men kanske i oktober. Tiderna har jag lagt in på hemsidan.
Nytaget foto på Rohees New Millenium. Den blev litet suddigt.
sislak: Jag tror jag provar inne i ett av föråden i källaren som bara har en ventilationskucka och inga fönster. Det borde funka där för det är mörkt och svalt. Vad tror du?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61: Det går nog bra att förvara fuchsiorna i det utrymmet. Vattna mycket sällan om det alls behövs. Men det är inte heller fel att ha dem i ett ljust men svalt rum. De fuchsior som jag måste ha stående i källaren på landet (de är stora träd) står i ett rum med fönster. De brukar tappa bladen men kan också få långa ljusa skott vilka jag knipsar bort om de är svaga. Fuchsiorna kan komma att blomma tidigare än de som man har grävt ner.
Rose of Denmark är en stor hängsort
Då kör jag garaget igen. Tack sislak!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#14 det här lät som något jag ska prova… för jag har ingen stanns att ha mina under vintern. Och kunde ju inte låta bli att köpa några…
Förr hade jag balkong där jag hade dom - inglasad. Bara la över som säck så att det vart mörkt…
#42 Jag hade tur som får låna en jordkällare, annars hade jag nog också varit tvungen att prova den metoden. Eller göra som Sislak i #32, då behöver man ju inga isolerade lådor. Antagligen bättre för min del eftersom jag har ganska många plantor. Men som jag har skrivit tidigare, det är ju synd att inte försöka övervintra dem i alla fall för de blir ju bara större och vackrare för varje år som går!
Lycka till!
. Vet ej vad den heter men jösses så fn.