Varför vissnar bladväxterna?
Jag har satsat på en del bladväxter i år och planterat dessa i 3 olika rabatter. En i norrläge, en i söderläge och en i österläge. Nu har i princip samtliga nyplanterade plantor börjat få bruna blad eller bruna fläckar, oftast med början längs kanterna för att sedan sprida sig över hela bladet tills det vissnar. Jorden i de olika rabatterna har skiljt sig rätt mycket, från lerjord blandad med grus till ler- och sandjord utan grus. I två av rabatterna har jag gödslat med brunnen stallgödsel, men inte i den tredje. (Trodde att gödslet hade bidragit till vissnandet, men som sagt, den tredje rabatten är inte gödslad alls.) Plantorna har vattnats "enligt regelboken" och har inte torkat eller stått ovanligt blött.
Det rör sig om olika sorter av alunrot, vitfläckig lungört, spetsmössa, hasselört och plymspirea. Hasselörten är från förra året och en av spetsmösseplantorna är också över 1 år gammal, ändå har de också vissnat bort nästan helt.
Vad beror detta på?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Gödsling i samband med plantering kan döda plantorna om gödseln kommer i kontakt med rötterna. Gödsling en bit under rötterna. Låt växterna arbeta till sig näring. I år har vi haft några extremt varma dagar och nyplanterade växter kanske inte orkade ta upp tillräckligt med vatten. Avdunstningen från bladen kan bli större än förmågan att suga upp vatten. Normalt kan redan lungörten börja vissna naturligt om den fått en dag av torka. Olika svampangrepp kan orsaka stora skador men det brukar inte drabba mer än en art. Samma sak gäller angrepp av jordlevande larver eller maskar.

Jag har inte lagt någon gödsel mot rötterna, utan som du säger, en bit under plantan med jord och grus över. Men jag har god lust att gräva upp alla igen och bara lägga planteringsjord under rötterna, bara ifall att det är gödseln som förstör i alla fall. Men det förklarar inte varför alunrötterna i den ogödslade rabatten också har fått bruna fläckar. Jag har varit noga med att vattna, men det kanske har blivit för mycket istället…? Det är ju svårt att veta hur mycket vatten som står kvar 30-40 cm ner i jorden. (Jag blandar alltid i grus när jag planterar, men ibland räcker väl inte ens det som dränering om jorden är mättad?)
Och plantorna från förra året, varför har de plötsligt börjar försvinna? Den ena, spetsmössan, har jag knappt petat på sen förra året, den står på samma plats i samma jord som då.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det är "skogsplantor" så de vill ha mycket mullrik jord, lätt sur till neutral och fuktig. Har du kalkat? Lera har många gånger högt Ph. De står inte i direkt sol väl?
Hatar cancer och älskar vårlökar.