Damm = invasion av mygg?
Jag vill av flera anledningar gräva en damm, eller vattenhinder eller vad man nu vill kalla det. Dels för att det är ett fint inslag i trädgården, dels för att hundarna ska kunna svalka sig på sommaren, och dels för att ha vatten att träna hästarna på. Men där jag bor är det ganska mycket mygg, knott och broms så här års, och värre lär det bli. Såna "sattyg" trivs ju ganska bra i fuktiga marker och jag börjar därför fundera på om det är dumt att gräva en damm. Finns det en risk att hela trädgården överbefolkas av surrande, bitande, otrevliga, vingbeklädda insekter? Kan man förebygga det på något sätt?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Ja viss risk finns nog. Mygglarverna trivs i stillastående vatten och det är bl a därför som det är bra med en pump av något slag som håller vattnet i rörelse.
Ett trick är att hälla diskmedel i vattnet, men det är ju inte tänkbart om hundar och hästar ska ha glädje av det.
Å andra sidan finns stillastående vatten säkert på fler ställen hos dig om du kollar. Vattenpölar, vattentunnor, något dike - kanske? Så om du vill ha en damm, både för det rent estetiska och för den nytta du kommer att få av den - så sätt igång.

Hmm, nja… Dikena här är väldigt grunda, och några vattentunnor har jag inte. (Men jag vill ha!) Däremot är skogarna ganska fuktiga (nära havsnivån?) häromkring, och eftersom det är Uppsala län så är det väldigt platt. Inte mycket till berg någonstans. Det gör ju att det samlas mycket vatten mellan tuvor och rötter i skogen. Men bäcken som går förbi min tomt en bit in i skogen, som i normala fall är ungefär en meter bred och kanske bortåt 30-50 cm djup, har torkat upp helt såhär i vårsolen. Ungefär 500 m härifrån såg jag lite vatten i den, men inget här. Men trots att det är torrt så är det massor med knott i luften på kvällarna. (Blä!)
Jag är bra sugen på en damm i alla fall, så jag kommer säkert att gräva en ändå, men frågan är om jag kommer ångra mig efteråt…
www.stuteriprecious.se

Tycker du ska ha din samm om du är sugen på den. Kanska gör den ingen större skilln ad. Knott och mygg kommer ju alltid att finnas ändå.

Mygglarver trivs i stillastående vatten och knott vill ha rinnande vatten. Första året jag hade dammar skaffade jag guldfisk som åt upp en del mygglarver. Nu är dammarna bra grodlekplatser och grodynglen äter gärna mygglarverna. Dessutom blev det inte riktigt som man tänkts sig genom att vissa växter dominerar eller att den ena dammen inte håller tätt. Man lär sig av misstagen.

Hur får man grodor i sin damm? Det vill jag ha… De är så söta!
www.stuteriprecious.se

I min förra dam så hade jag gäddsnila och aborre… Var och fiska de upp dem i sjön och släppte ner dem dit. Inga mygglarver…

#5 Försök hitta grodyngel och släpp ner dem i dammen.
#6 Inget dumt tips.

Hihi, jag kan se mig själv iklädd sydväst, lång regnrock och gummistövlar ute i skogen, med en stor hink, klafsandes runt i kärren, desperat sökandes efter grodyngel! 
www.stuteriprecious.se

#8 Tänk på att man inte får plocka hem grodyngel (inte här iaf) Grodorna har försvunnit mer och mer… Bättre med en gädda..:)

Det är faktiskt inte tilåtet att plocka grodyngel och flytta. Normalt kommer grodorna dit själva om det är lämpligt vatten. Våra vanliga fiskar (gädda och aborre) trivs inte i stillastående vatten. Mörten är ännu känsligare. Men guldfiskar fungrar bättre eftersom det är en aav ruda och de finns ju i olika dytjärnar som kan överleva även om det blir bottentjälad eftersom de gräver ner sig i dyn och övervintrar i en typ av dvala.

Oj - glöm mitt förslag. Tänkte inte på att det är förbjudet att flytta grodyngel. Har inte gjort det själv sedan jag var barn, då jag roade mig med att plocka dem och iaktta hur de utvecklades

Jag hade en liten"bäck" och en fontän i min damm och både gädda och aborre trivdes utmärkt. Det ska ju finnas nåt medel man kan hälla i vattnet för att det inte ska bli mygglarver, men tror inte det är så nyttigt..

Får man inte flytta grodyngel? Hos mej finns dom i överflöd..Har ätlig groda också… den vanliga grodan är den fridlyst?

Jag måste vänta med att flytta ut karparna (koi) i dammen i år, för jag har paddyngel i den! Är så lycklig att paddgänget som brukar hälsa på varje kväll bestämt sig för att dammen duger. Det tog ett par år bara…
Karparna blöir kanske lite ledsna, men vad ska jag göra, vill ju inte att de ska äta upp ynglen heller…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#13 Tror det är lövgrodan som är fridlyst…men det är väl den man brukar kalla för groda… Paddor vet jag faktiskt inte hur det är med…och jag skulle nog inte se skillnad på ynglen heller…

Alla grodor och paddor är fridlysta i hela landet. Man får infånga vanlig groda, vanlig padda och åkergroda för studier, men de får inte flyttas och ska sättas tillbaka på platsen. Detta gäller också grodyngel.
Hej Ahnna
Grodorna kom med automatik första året till vår damm. Det finns olika arter av grodor runt om os oss, både i gräsmattan och under plasten som skyddar jordhög från ogräsfrön. Efter första vintern var det inte så kul att plocka upp drygt tio grodor som dött av syrebrist. Förra vintern hade vi en liten luftpunp och doppvärmare och då klarade de sig.
Vi planerar för att utöka vår damm, tycker den är för liten redan efter två år. Vi har aldrig haft så mycket glädje av trädgården som nu. Roligare sysselsättning under vintern än att planera komplettering av dammen finns inte. LYCKA TILL!!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Håller med Torpamor. Så roligt vi har nu i trädgården med fiskarna och vattenfallet. Bara ljudet av porlande vatten är helt underbart att höra. Grodorna ( vilka sorter det nu är) kom med automatik. Myggor?? Nää…
Glömde att frågan handlade om mygg och vatten. Vi har istället fått färre och färre mygg. Vilket inte är så kul för svalorna har minskat i antal i takt med mindre mygg. I år fick dom dessutom bara en kull ungar. Många svalor hör till sommaren.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hej köp fiskaar. det är oftas det bästa imot mygg.
mvh andreas

Eller låt grodorna vara där och köp inte fiskar, eftersom de äter upp grodynglen.

Gräv i bottnen på äldre dammar, så hittar du diverse rovdjur, som tex trollsländelarver, dykare. Grod och padd-yngel gillar också att äta mygglarver. Salamandrar (om dom finns i närheten) kan söka sig till din damm om du har tur.
Man får egentligen inte flytta på grod och paddyngel, eftersom alla groddjur är fridlysta. Men det går nog att smyga. Förhoppningsvis har du inte buskarna fulla av smygande poliser som vill sätta dit dig för något
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Nu är själva gropen för dammen grävd, och jag väntar bara på att få lägga vantarna på en tillräckligt stor dammduk. Det blir en ganska liten damm, halvcirkelformad, utan pump eller fiskar. Inte så djup heller, bara tillräckligt för att få lite blänk och för att några fuktälskande växter ska trivas bättre.
Ska ta bilder när det blir klart, OM det blir klart…
Planerar redan en till damm, ungefär lika liten på grund av att jag har en fyrkantig dammduk som precis INTE passade i den halvcirkelformade gropen. Får se hur det blir, om det hinner bli påbörjat i år eller inte.
www.stuteriprecious.se
För att bli av med myggen kan man minska ytspänningen i vattnet genom att droppa i diskmedel……..men inte så mycket att det skummar som i badkaret
Jag vet de som gör så när de bor i närheten av små vattensamlingar.
Men tänk på att myggen har en uppgift ….de är ju också mat till fåglarna. MYGGA som säljs på Apoteket är välidigt effektivt…..för människor alltså.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Förhållandena för myggorna har inte varit det bästa i år. Man befarar att det kommer bli myggbrist. Här i Göteborg har jag inte sett någon än.

Mygg-brist… Vad hemskt det låter. INTE!
För fåglarna kanske, men inte för mig och hästarna. Det är ju ett av problemen med att få en massa mygg på tomten, att hästarna lider så fruktansvärt.
www.stuteriprecious.se

#24 nej, elak idé. Då blir du samtidigt av med alla ytlevande insekter, och dessutom så dör alla mygg som inte bits också (bara ett fåtal arter mygg som suger blod!)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus