Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3162 ggr
Kvadding
0

Tomatplanta, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan!

jag fick med mig en tomatplanta när jag flyttade, undrar nu vad det är för sort, och hur man ska göra med den när de börjar bli kallt ute, samt andra små tips som kan gynna plantan o göra så att den blir större o får mer tomater :D hjälper det att plantera om i större kruka osv?

Tack på förhand!

Bjornen
0

Om det är en sort som inte blir så hög kan de planteras i (3-5 liters) kruka som tas in på hösten före frost. Sedan kan du skörda tomater under vintern. Om det är vanliga tomatplator bör de stå i krukor eller hinkar om ca: 10 liter och placera den mot en södervägg Gödsla och vattna rikligt så blir skörden god.

Kvadding
0

men hur vet jag vad det är för sort då? kan inte du se de på bilden? :P

Bjornen
0

Jag upptäckte inte bilden, ursäkta. Ganska säkert är det en ampeltomat som är kompakta och är mening att de ska sitta i ampeln. Men det är inte så lyckat då det blir för torrt och magert. Sätt den i en 5 liters kruka och låt den stå mot en södervägg. Stöd upp vattna, gödsla och skörda. Före frosten tas krukan in och sätts i ett ljust fönster och skörda vartefter.

Kvadding
0

vad är ampel då? :P

Åsa S
0

Det du har är en ampeltomat. Det finns flera olika sorters ampeltomat med lite olika utseende. Den du har är så de ser ut i butiken.

Ex. på vanliga ampeltomatsorter är Tumbler, Micro Tom, Gnom, Tumbling Tom Red

Kan tillägga att ampeltomatsorter är busktomater som har kompakt och ofta lite hängande växtsätt men annars sköts de som vilka andra busktomater som helst = ingen tjuvning, regelbunden gödning + vattning.

Kvadding
0

aa okej det var alltså inte mer avancerat än så? :D

tack för svaren iaf!