Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 7937 ggr
Lisko
0

Täckbark i landet?

Är det någon som vet hur det funkar att lägga sån där täckbark (som dom brukar ha i offentliga rabatter) eller nått annat, runt om jordgubbs- och hallonplantorna, för att slippa rensa ogräs? Har försökt med ogräsplast, men min katt bara förstör den då han river upp hål i den och far runt som en mullvad under den.

zzaga
0

*skrattar*

Känner igen det där med olydiga katter i trädgårdslandet. Mina katter har precis sprätt runt i min nysådda rabatt så att allt är en enda oreda:/

Jag försökte med lite tjockare odlingsplast runt jordgubbar, men jag tycket inte det fungerade särskilt bra. Ogräset verkar växa igenom eller mitt i jordgubbsplantorna:(

Christina
0

Ett förslag är att lägga gamla tidningar mellan och runt plantorna. Det är inte så snyggt, men man kan täcka över med vad som helst. Lite bark, eller gärsklipp eller t o m sand. Vad man har tillhands.

Barkmullen blir ganska dyr i längden. Jag lade några säckar mellan mina första Rosor och det fungerade bra. Nu har jag övergått till att fodra varje rosgrop med tidningar och lägga ett lager runt själva plantan och sedan på med sista lagret jord.

Det ska förstås vara vanliga dagstidningar som bryts ner. Blötläggs en stund för att bli lättare att forma.

Diana61
0

Halm är också bra. det jade jag när jag hade kollonilott. Funkade fint.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Nattviol
2

Enbart täckbark fungerar ganska bra mot fröogräs. Det är snyggt, men det hjälper inte mot Åkerfräken, den speciella plåga som frodas på min kolonilott. I jordgubbslandet har jag tänkt lägga svart marktäckväv med ett tunt lager täckbark ovanpå. Tror att det kan få ordning där. Marktäckväven fungerar inte i hallonlandet eftersom den hindrar de nya hallonskotten…

kickboard
0

Man får vara försiktig med hallonlandet. Ett år försökte jag lägga gräsklipp där med hallonskottsjuka som följd. Det ska vara luftigt i raderna, så hellre lite ogräs då :)

Lise-Lotte
0

I samma tidning om Dahlior skriver man om just täckbarkens vara eller inte Fundersam

- Barken fördröjer uppvärmningen av jorden på våren då den isolerar. Och temperaturen är viktig för aktiviteten i växten som bl.a styr vattenupptagningsförmågan av rötterna.

När solen börjar skina måste växten kunna dra upp vatten ur marken vilken den inte kan om det är tjäle och täckbarken gör att det tar längre tid för tjälen att lämna jorden.

Antingen ska man på våren ta bort barken eller vattna så att tjälen försvinner med hjälp av det och det bör man starta i början av april (för mellansverige)

Optimalt är 20-25 grader i jorden under växtsäsongen. Om man täckt med bark kommer man nog inte upp i den temeraturen

Vid plantering av nya växter på våren ska man inte lägga på bark förrän efter midsommar, då det hunnit bli varmare i jorden och växterna kommit igång.

Slänger in en brask vad det gäller gräsklipp också. Hade ingen aning om detta att - gräsklipp ska man inte lägga på längre än till och med augusti. Lägger man på senare får man för mycket kvävegödsling allt för sent på säsongen. Detta gör att invintringen försenas för träd och buskar och man riskerar frostskador och svampsjukdomar.

Christina
0

#6 Mycket bra info om barktäckning.