Låg, kompakt, blomrik solälskande perenn?
Gnugga geniknölarna nu och ge mig förslag på en perenn som inte kryper iväg och sprider ut sig, som älskar sol men klarar halvskugga, som har mycket blommor i någon intensiv färg, och som är lågväxande, typ 5-15 cm.
Finns det?
Ska göra en stenbelagd plätt, där en slinga med jord ska få utgöra "rabatt" och skapa något roligt mönster. Som en knotted garden, fast med sten och någon låg perenn istället för häckväxter. Vet inte om marktäckare sprider ut sig så mycket om slingan med jord bara är 20-25 cm bred, men den bör ju inte bli för buskig eftersom mönstert blir otydligt då. (Nån som överhuvudtaget fattar vad jag menar?)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Lobelia?

Finns det låga perenna lobelior? Jag har bara sett lite högre varianter.
www.stuteriprecious.se

Murreva, tusensköna, viol. Nån perenn som uppfyller alla kraven är väl svårt.

Jag har haft en tanke åt saxifraga eller aubretia, men de vill väl breda ut sig, tror jag? Vet inte om de gör det om "rabatten" är väldigt begränsad…?
Annars har mina tankar gått mot petunior, men det går ju åt så förbenat många till en lång slinga, och jag har nog ingen lust att BARA så petunior varje vår. Men de är fina!
www.stuteriprecious.se

Kantlobelia är väl inte så hög?

#6 Nej, men inte perenn heller.
Men det är ett bra alternativ, och lättare att så mycket av än petunia. Enda kruxet är att mina lobelior inte hinner blomma så mycket här, jag antar att det beror på att vi inte får så mycket sol som mer södra delar av landet. (Bor på gränsen till södra Norrland.)
www.stuteriprecious.se

smultron, backnejlika, backtimjan, revsuga, jordreva, bellis, tovsippa.

Tack! Har ett par ruggar med backtimjan, men de blommar inte alls på 5 cm höjd som det står i alla böcker. Mina plantor är ca 20 cm höga och yviga, inte sådär fina och kompakta som de alltid är i trädgårdstidningar m.m. Det är säkert min jord det är fel på! 
www.stuteriprecious.se

Nu har troligen stortimjan som liknar en förväxt backtimjan och med glesare blomning.

#10 Jag har frösått den själv, från en påse som hette Backtimjan. Är det vanligt att fröproducenter gör så grova fel? Jag ser ju att ruggarna som jag har inte ser likadana ut som på påsen, så nåt är det ju som inte stämmer…
www.stuteriprecious.se

Det är två nästående arter och i mindre floror finns inte stortimjan ens med. Därutöver är inte korsningar ovanligt. Längre tillbaka skiljde man inte dem som enskilda arter. Det är inte helt ovanligt att det är fel fröer i fröpåsarna.

Vad dumt… Ska köpa en påse till och se om det blir en annan sort, det kan ju bli ett kul experiment.
www.stuteriprecious.se

citrontimjan är ju lite trevlig och låg, blommar ifs inte så där jätterikligt.

#14 Har funderat på citrontimjan och gråtimjan, eftersom de brukar bli snygga tillsammans, men blommor hade ju varit fint också… Ska ta en funderare.
www.stuteriprecious.se