Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3379 ggr
Christina
0

Höstgrävningsprojektet

En solgul rabatt ska anläggas i fuktigt och lite mörkt område under nästa vecka.

Den här entrestigen till vårt hus vill jag att folk ska använda

- men plötsligt har man börjat snedda och komma den här vägen. Bland ogräskanter och vid vår sopeldningsplats.

Därför har jag bestämt mig för att här ska bli snygga rabatter. Tyvärr pajar då makens grävskopa. Och jag som äntligen skulle dra nytta av den nyanskaffningen. Så det blir till att handgräva. Jag har semestervecka kvar, så det mesta ska jag hinna.

Här är det fuktig mark och fullt med sly och älggräs. Jag tänker använda en av de perenner som jag har (och som finns i vår varningsflaggslista), praktlysingen.

och i framkanten den tidigblommande gemsroten. 

Samt den gula höstrudbeckian som jag också har gott om. Dessutom sätter jag in ett stånd av den höga brandröda studentnejlikan (ingen bild) som självsått sig i närheten där vi slängt ogräs.

Två gula dagliljor finns redan någonstans i oredan och de blommade snällt på försommaren och ser stora och präktiga ut.

Det blir alltså helt i gult och orangerött. Två färger som jag egentligen inte är så förtjust i, men där jag har tåliga perenner att ta av. Kanske kan se riktigt bra ut. Vad tror ni?

Vad kan jag mera sätta här? Tacksam idéer. Marken är väldigt våt på våren och torkar inte upp förrän nästan mot midsommar. Ett dräneringsprojekt kan ge området lite snabbare upptorkning men det är ett mer långsiktigt projekt och jag vill göra den här gången lite snygg redan NU.

Lise-Lotte
0

Varför inte strutbräken som en avdelare av dina blommor ovan Glad. Jag är väl inte heller någon stor fan av dessa (färgerna alltså) men upptäckt att det är en färg som ögat är väldigt snar att dra sig till och den lyser verkligen upp.

Lycka till!

Diana61
0

Srutbräken är ett mycket bra val tycker jag med. Andra gula blommor/Vöxter som kan användar för fuktiga ställen är:

Astilbe, Cornus alba Hedgerows Gold, ,Carex elata (gräs), hosta, euphorbia palustris (kärrtörel), iris forrestii, ligularia gregynog gold, ligularia przewalskii, primula florindae, primula pulverulenta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

kickboard
0

Smörboll (Trollius) som blommar tidigt och trivs på fuktiga ställen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trollius_europaeus

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smörboll ska jag definitivt köpa - ev samlar jag också in kabbelekor som jag har vilda här och var.  Strutbräken låter som ett bra förslag. Ev ersätta med träjon, som finns på andra ställen på tomten att gräva upp. Gulltörel kan jag få ett par plantor hos en granne och dessutom har jag fullt med revormstörel (se bif bild) i rabatterna som ska rensas bort. Riktigt snyggt ogräs faktiskt.

Skulle vara kul om den här rabatten inte kostar mig pengar och inte heller tiden att åka till plantskolor. Suck - jobbigt nog med grävningen som jag inte ännu börjat med.

Lise-Lotte
0

Du får visa en bild på hur det blev sedan. Kul att göra en helt ny rabatt med nytt utseende med växter man redan har.

Hoppas det nu inte blir för mycket regn med tanke på grävande som är nog tungt endå utan massa vatten i jorden Generad

Christina
0

Ja, tycker också att det är roligt att använda plantor jag redan har gott om. Har inte börjat gräva ännu. Har haft gäster på landet de senaste dagarna och det är trevligt. Men tar tid från såväl grävande som iFokus.