Bortsttåtel
Hur ska denna tuva skötas? Vintertäckas? Klippas ner på våren?

fan nu råkade jag lägga under fel område, men kan inte flytta inlägget :/

Borsttåtel (Corynephorus canescens) växer vild i sydligaste Sverige på torr kustnära mager sandmark. Därför ska den ha väldränerad växtplats och det är nog som viktigast under vintern. Jag föreslår att du planterar den i ren sand och ganska säkert ska den inte klippas ner på hösten eftersom det gamla gräset minskar risken för fukt ner i plantan under vintern.

tack, men det jag frågade om var om den skulle klippas på våren - inte hösten :)..hört att vissa gräs ska klippas, men inte alla

Om man inte klipper ner gräset på hösten så gör man det under sena våren istället när det har kommit ny grönska i plantan.

Gräs som växer i tuvor gör det av en orsak. Tuvan skapar ett så kallat mikroklimat, dvs det är jämnare och varmare temperatur i tuvan, vilket skyddar den under vintern. Så bäst om du klipper den på våren ist för hösten
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Den vanligaste orsaken att gräs bildar tuvor är för att det gamla gräset ska samla upp vinterfukten så själva rothalsen hålls torr under vintern. Rothalsen drabbas lätt av svampsjukdomar om de blir fuktiga och även bara fukt tar lätt död på gräsets rothals och översta rötterna. Därför ska man inte klippa ner gräs på hösten. Endast gräs som växer på fuktiga marker tål (t.ex. tuvtåtel, jättegröe, vass och rörflen) nedklippning på hösten bra och de hasr oftast stark rothals.