Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 5364 ggr
Shannisen
0

Fröns grobarhet

Jag har upptäckt att fröns grobarhet verkligen varierar. Såklart ingen nyhet..men jag blir såååå besviken. Om det står på fröpåsen att det är 85% så hoppas man ju att det ska vara så..

Nu har jag  t.ex sått Gerbera, av 20 frön har bara 2 st. grott..hittills (efter 3 veckor)…jag har ändå följt anvisningar till punkt och pricka. Det står heller ingen grobarhetsprocent på påsen.. märkligt…

Mimulus har grott och kommit upp bra. Där står på påsen 70%..det verkar stämma.

Men varför skriver man inte alltid ut grobarhetsprocent på påsen? Jag har brukat köpa Lord Nelson och andra "kända" märken..nu har jag i två år köpt fröer från Impexta..både topline och andra..

Jag menar inte att Impecta är sämre än andra..och givetvis ska jag även kontakta dem ang. detta. Detta har jag inte varit emd om förut..istället har det varit tvärtom..för många plantor..

Uppfattar ni att grobarhet varierar bland olika leverantörer?

Vad ska man tänka på när man som jag..amatör..vill så nya sorter..roliga sorter..topline etc…

suck..

Åsa S
0

Jag har för mig att det SKA stå grobarhet i % på påsen. Gerbera är ljusgroende (fröer ska ej täckas) 3-4v är normal groningstid så du kan fortfarande ha chans att få upp lite fler plantor. Impectas odlingsråd tycker jag ofta är bristfälliga och om jag inte minns fel har de skrivit in en text någonstans i katalogen om att man bör söka egna odlingsråd för växterna för bästa resultat.

Det är fröförsäljarna som säljer till ex. impecta som anger hur bra grobarhet fröpartierna har sedan trycker ex. impecta det på fröpåsen och det stämmer inte alltid som de har uppgett. Den enda fröfirman jag vet som riktar sig till fritidsodlare som testar grobarheten själva och inte litar helt på försäljarna är Runåbergs fröer (de har dock mest grönsaksfröer, blomutbudet är inte stort och det är främst riktigt vanliga sommarblommor och perenner de säljer). Jag har ibland fått 2 fröpåsar därifrån till samma kostnad som en påse, med en lapp att deras tester visat att fröpartiet inte har den utlovade grobarheten så de skickar med extra frö så man ska få det antal plantor som en påse borde ha gett.

Vissa sommarblommor har dock dålig grobarhet utan att det är något fel vissa sorter är speciellt kända ex. Heliotrop som normalt sett bara har en grobarhet på runt 30%.

+Grobarheten är ofta under förutsättning att det är optimal miljö, sår man ex. på friland så är grobarheten normalt sett ca 20-30% lägre än vad som står på påsen.

Bjornen
0

Jag har betsämt för mig att det är bara krav med grobarhet angiven på grönsaker. Så var det i alla fall före EU-inträdet.

Grobarhet varierar mycket beroende på groningsomständigheter. Optimal groningstemperatur kan vara 30 grader eller 8 grader och andra behöver variation från 5 grader till 25 osv. En del frön som säljs har så kort grobarhet att de egentligen är nästan borta när fröet är tillgängligt. Några arter bevarar sin grobarhet i timmar (t.ex. Salix), medan andra kan behålla grobarheten i hundratals år (bolmört).

Shannisen
0

Tråkigt nog står inte grobarheten på Impectas fröpåse för Gerberan(Cantabrigienisis), inte på min påse/sort iallafall.

Åsa S,  Jo, de, Impecta, skickar med ett blad med info om sådderna. Så jag vet Gerbera är ljusgroende plus vill ha värme underifrån. Jag förstår att man får räkna med att inte allt gror men om grobarheten är 10% känns det trist. Självklart har inte jag samma förhållande som i ett växthus…tyvärr…Inte förrän i sommar.

Jag ska kolla in Runebergs. Tack för tipset!

Bjornen, Som skrivet var så finns ingen grobarhet angiven på fröpåsen. Kan ju vara nå´t jag missat som står i foldern om odlingsanvisninigar. Jag förstår vissa fröer tar längre tid på sig. Inga problem..Men om några fröer gror tror man ju lätt att de andra kommer efter.

Jag har sått Törnrosas kjortel, läste de kan vara svårgrodda men de kom upp..4st…efter drygt 1 vecka..små..men de finns…

TACK för era kommentarer och råd etc.

pyromanen
0

Har bara handlat hos Impecta én gång och blev jättebesviken, det var flera saker som inte kom övrhuvudtaget. Jag kanske gav mig på svåra saker, men jag gjorde precis som anvisningarna sa. Så jag har faktiskt inte köpt därifrån nåt mer.  En sak blev dock över förväntan! Dahlia Fantasia, grävde upp knölarna på hösten och har fortsatt i flera år nu, och de är jättestora och SÅ fina så det var ett väldigt billigt sätt att få en rejäl dahliarabatt.

Shannisen
0

Tyvärr..är jag besviken på Impecta.

Bjornen
0

När det gäller grobarhet på blomväxter varierar det mycket. En groningstest kostar pengar och det betyder att bara vanliga fröer har grobarhet angiven. Små frövolymer är sällan lönsamt att kosta på en officell frökontroll. Det kan dock finnas egna frökontroller som företaget gjort på egen hand. Variationer i fröpartierna kan vara stor och förpackningen sker maskinellt. Det kan därför ibland hända att fröpåsarna bara innehåller skräp och inte ett enda grobart frö.

De foldrar som följer vissa fröer innehåller inte några groningstester. Foldrern fungerar för kanske hundra olika sorter och variationen mellan dem kan vara från nästan noll till nästan 100 %.

Shannisen
0

Jo, jag förstår detta.

Och accepterar. Men märkligt nog stod det i odlingsanvisning om taklök att den ska sås ute i krukor i mars. Igår kollade jag Lord Nelsons taklöks fröer.

Den, Lord N:s ska sås inomhus vid 22-24 grader. Det tar 3-4 veckor innan den  gror…

Märkligt…kan det vara så olika?

Bjornen
0

Taklökar består av drygt 40 olika arter och ett otal korsningar. Det kan därför vara lite skillnad på vad det är för sorter. Överlag har taklöken blommar de under tidiga sommaren och fröna ramlar ner på hösten eller möjligen tidiga vintern. De flesta växter som har ett sådant beteende, gror bäst om de sås på hösten eller riktigt tidiga våren och utsätts för kyla i jorden. En del växter kan gro även utan frost. Yrkesmässigt sås ofta fröet i varmhus i ganska höga temperaturer. Jag har själv inte provat att så taklök, så jag kan inte säga från egen erfarenhet. Utan det är genom växternas morfolgi.

Taklök förökas allra bäst genom delningar.

Shannisen
0

Okej

Vi får se om taklökarna kommer upp.

Jag ville testa detta, har ett antal som jag köpt ffärdiga.

Tänkte jag skulle testa.

Nåväl..om det inte blir något så vet jag.

Då gör jag inte om det.

Shannisen
0

Hae för mig jag skrivit om Digitalis i något inlägg om fröns grobarhet.

Det hittar jag inte så jag vill bara meddela att mina Digitalis har grott.

:)

anki1
0

Jag hade 2 påsar zinnia ifrån förra året, som jag sådde förra helgen i ett par låga krukor. De har börjat gro idom nu. Hoppas att det blir nåt av dom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

doradora
0

jag har blivit grymt besviken på fröns grobarhet den här våren. Köpte grönsaksfröer från runåbergs och det gav så dålig utdelning. Nu är dom ju jättetrevliga på den här firman och har skickat nya. Men att så två gåmger är heller inte roligt när man har så stora land som jag. Det har varit en extrem vår men jag har möjlighet till att vatttna från älven så det kan inte vara det.