Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 14530 ggr
jaghetersophia
2008-06-22 22:21
0

Marktäckare

Någon som vet en bra marktäckare som sprider sig snabbt, lättodlad, trivs bra i likväl sol som skugga?

ett plus om den har blommor som blommar länge..

Ahnna
2008-06-23 12:53
0

Oxalis ska väl vara väldigt snabbväxande, typ som ogräs… Ska klara sol till halvskugga. Kan bli svår att bli av med om den sprider sig för mycket, har jag hört. Blommar i maj-juni tror jag.

Jag älskar ju alunrötter, även om de inte har så mycket till blomning. Finns massor med fina färger, täcker bra om man planterar flera bredvid varandra. Finns sorter som klarar sol och/eller halvskugga.

Samma med funkior, de täcker jättebra och är pålitliga, men blommar inte så mycket/länge. Tål sol till skugga, beroende på sort.

Revsuga tål sol till skugga, finns flera olika sorter med rödbruna eller brokiga blad. Blommar i maj-juni.

Bergenia blommar i april-juni, men bladen täcker väldigt bra, tål sol till skugga.

Kaukasisk förgätmigej trivs i halvskugga till skugga, täcker bra med stora fina blad. Blommar i maj-juli har jag för mig.

Rosenplister klarar sol till skugga, får jättefina blad och blommar i maj till juli. Vintergrön och fin hela året.

Det finns massor!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2008-06-23 13:53
0

Det är svårt att ge några råd på så allmänna frågor utan att det blir för omfattande. Jag skulle tro att du har några hundra arter att välja på.

Jag vill däremot kommentera #1. Oxalis Förutom vår vilda harsyra som visserligen är marktäckare med mycket ljust rosa blommor (nästan vita, men jag har en variant med rosa blommor också) på våren, men blir ofta mycket gles i rabatter. Därutöver finns klöveroxalis oftast med röda blad som sällan syns före midsommar är en marktäckare med gula blommor under sensommaren (uppfattas som ettårig men är flerårig). Kaukasisk förgätmigj kan blomma hela sommaren om den har tillräckligt med fukt. Rosenplister fryser oftast ner helt och hållet och jag vill inte påstå att den är vintergrön. Normalt rosa blommor men även med vita blommor och odlade former har oftast silvermarmorerade blad.

En växt som bör nämnas är gulplister som är en marktäckare som tål både torka och skugga med gula blommor på våren och oftast silvermarmorerade blad. Även vintergröna bör nämnas med normalt blåa blommor och helt vintergröna blad. Den tåll både sol och skugga men kan skadas på vintern i soligt läge. Blomfärgen kan också vara lila, vit och tvåfärgade men dessa sorter växer svagare och är lite känsligare.

kickboard
2008-06-23 14:53
0

Backtimjan har jag själv bra erfarenhet av. Växer fort och breder ut sig, däremot vet jag inte om den gillar skugga så bra.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/thymu/thymser.html

Bjornen
2008-06-23 15:48
0

Backtimjan är en soldyrkare.

Ahnna
2008-06-23 16:54
0

#2 Här har rosenplistern varit vintergrön och i mina trädgårdsböcker står det att den är det. Kanske beror på var man bor och hur många frostgrader det blir på vintern?

Jag menade oxalis i allmänhet, ingen speciell sort.

www.stuteriprecious.se

jaghetersophia
2008-06-23 22:34
0

tack…rosenplister är ju riktigt fin…den kanske det blir

Mandysan
2008-06-23 23:03
0

Här är Backnejlika en favorit och givetvis Bellis :)

Christina
2008-06-24 02:06
0

Jag tog ett par små tussar av rödbladig klöveroxalis - den med gula blommor - hos en granne förra sommaren. Petade ner dem i en rabatt - och oj vilken växtkraft. Här i zon 3 växte den upp redan i slutet av maj. Nu håller jag på och sprider dem till fler ställen.

Vintergröna är helt bedårande med sina blåa blommor, men jag har också den erfarenhet som Bjornen nämner att den försvinner i sol. Men perfelkt att täcka skuggig (och obs ogräsfri) yta med

Christina
2008-06-24 19:04
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser den rödbladiga oxalis med gula blommor ut.

dolfen
2008-06-24 20:00
0

Upptäckte ett "blomblad" ;-) på min "inne"-oxalis (triangularis).

Ahnna
2008-06-25 02:03
0

Blodoxalis skulle jag gärna vilja ha, eftersom den är så fin, men jag har blivit avrådd från att köpa den eftersom den växer så in i baljan snabbt och är svår att stoppa. Men vad sjutton… Vem har sagt att trädgårdsskötsel är enkel? Flört

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2008-06-25 03:53
0

Bland oxalis-arterna ä språkförbistringen total och efter min mening så är inte bild 10 rödbladig klöveroxalis utan snare blodoxalis ?? Namnet blodoxalis används på flera rödbladiga arter av Oxalis.

Christina
2008-06-25 14:13
0

Tack för det Bjornen. Då ska jag skriva in korrekt namn i min perennlista.

Torparmor
2008-06-29 14:20
0

Jag är förtjust i Myskmadra Gallium odoratum. Den verkar klara både sol och skugga och lerjord. Den sprider sig också snabbt, blir upp till ett par dm hög. Den blommar i juni med små vita blommor, men har fint ljusgrönt bladverk långt in på hösten.

Här tillsammans med Geranium Ballerina

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
2008-06-29 14:21
0

Här kommer ytterligare en bild

Torparmor
2008-06-29 14:25
0

Jag är också en nävfantast. Geranium Ballerina växer bra under min Aroniahäck. Den blommar från juni till sent i oktober. Den växer relativt bra även i sol.

En annan Geranium är cantabigiense ´Bikovo´, som doftar underbart av svarta vinbär och har söta vita/rosa blommor. Den trivs under en hagtornshäck, men blommar inte lika länge mest under juni-juli

marimu
2008-07-03 12:25
0

Penningblad, Lysimachia, med små gula blommor också fin som marktäckare.

ikna
2008-07-03 16:26
0

# 2 och #9 Jag har vintergröna i en slänt mot söder och den sprider verkligen ut sig! Så här försvinner den då rakt inte i sol! Jag har faktiskt försökt att utrota den för några år sedan, men det var omöjligt, så den fick stanna kvar!