Gott av tomaterna
Såg ett program på dansk tv där en dam visade hur hon tog han om tomater på ett "gammeldags" sätt. Tänkte att det kanske vore något för hugade tomatodlare här. Så här gjorde hon:
Tag en stor glasburk med metal lock.
Prega glasburken så full du bara kan med tomater, det gör inget om de mosas lite.
Längst upp trycker du ner lite väl valda kryddväxter , typ timjan, oregano, salvia… vad du gillar.
Häll på några stora nypor grovsalt.
Lägg in några vitlöksklyftor.
Häll på lite olivolja.
Sätt på locket och skruva åt , men lossa lite så att det som är i kan expandera lite.
Ställ burkarna i ugnen 130 grader. Låt stå där till inehållet i burkarna sjunkit ihop till lite mer än en tredjedel.
Låt svalna och skruva sedan på locket ordentligt.
enligt damen i programmet så bevarades smaken mycket bättre när man konserverade tomaterna på det här sättet. Hon använde sin tomatröra som salsa och till pasta.
Jag tyckte det såg gott ut i alla fall, synd man inte odlar tomater:(

ja det låter väldigt gott=)
Det programmet går även i svensk TV 1. "I trädgården med Camilla Plum" heter det . Jag såg också detta, och nästa avsnitt är nu på fredag kl.17. Brukar va rätt så intressant.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Trevligt tips. Spar det för att testa. Det blir ju alltid för många tomater.

jag vet ej om jag vågar prova rädd för att skruva åt locket för hårt när den är i ugnen så den exploderar eller nått =/

2
Aha, det kanske var på svensk tv då. Jag får in båda så jag brukar inte reflektera över vilken kanal. Då ska jag ta och titta nästa gång.
4
Vet inte om man behöver skruva åt locket alls egentligen. Man kan ju lägga det över så att inte allt för mycket vätska försvinner och sen skruva åt det rejält när det svalnat. Tanken är väl också att bakterier ska försvinna från locket genom att man har det i ugnen.

#5 ja men då är frågan hur mycket av allt man ska ha=( jag är kass på att hufta saker när jag aldrig gjort det tidigare om man säger så hihi.

6
Glaset var stort som de stora olivglasburkarna som säljs på stormarknader så du behöver så mycket tomater som ryms där i.
ca 2 msk grovsalt
Kryddor… ja efter behag hon hade i 3-4 kvistar av olika sorters kryddor.
3-4 (eller ännu fler) vitlöksklyftor.
1/2-1 dl olivolja
Tror det enda man ska akta sig för är att ha i för mycket salt.

#7 tack tack=) ja tomater hat vi. 10 plantor i växthuset och ca 10 inne oxå=)