Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5221 ggr
[Asta]
9

Planteringstid för pioner?

Jag har en rabatt i vår "nya" trädgård där det finns en underbar pion. Bredvid den står ett jättestort bestånd av Irisar. De där irisarna var jag inte speciellt imponerade av. Ganska kort blomning och nu har vi bara en massa "gräs" där. Nu funderar jag på att ta bort de där irisarna och plantera ett par till pionbuskar där. Så får det bli en pion och rosenrabatt (står en jättefin rosa ros mitt ibland irisarna också).

Då är frågan kan jag plantera nya pioner i år eller måste jag vänta till våren?

[Asta]
1

Efter många fruktlösa sökningar på nätet hittade jag informationen själv: Kan vara intressant för någon annan som är lika okunnig som jag.

September-oktober är årets bästa planteringstid. De flesta pioner blir vackrast i halvskugga/vandrande ljus. Där förlängs blomningen. I full sol bleks blomfärgerna.

Platsen måste vara väldränerad. Jorden bör vara näringsrik, lerblandad och kalkhaltig.

Gräv en grop som är 50 x 50 cm. Arbeta in två spadtag välbrunnen kogödsel och en näve benmjöl i jorden på gropens botten. Fyll gropen med den uppgrävda jorden. Gör utrymme för roten/krukklumpen.

Viktigt: På pionrotens ovansida finns små rosa skott. De ska hamna högst tre cm under jordytan. Djup plantering är en vanlig orsak till utebliven blomning.

Avståndet mellan plantorna bör vara en meter, avståndet till buskar minst två meter. Sätt inte växter med yvigt bladverk runt pionen - luften ska cirkulera fritt runt stjälkarna

Anders 50
0

Vet inte om vi bara har haft tur med våra pioner, men vi har planterat på olika årstider och varit tvungna flytta (misshandla) dom p.g.a. ombyggnation, på försommaren. Även dillpion, som vi har hört är extra känslig. Men det har inte märkts nån skillnad. Håller med om att de inte ska stå i för mycket sol.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Christina
0

Jag har också lyckats flytta 'fel' årstid. Men det är klart att bästa tiden är när planten gått till vila - dvs sen höst.

Har du sett min artikel om pionplantering?

Christina
0

Kan förresten tillägga att två av de pioner som planterades då artikeln skrev nu har blommat. Tre av de andra fick knoppar i år, men de torkade bort tyvärr. Knopparna alltså.

Jag vet att det beror på bristfällig vattning under en kritisk period i våras då jag var bortrest. Nästa år ska jag sköta mig bättre.

[Asta]
0

Vad mysko - den artikeln fick jag inte träff på när jag sökte på här på iFokus!!

anki1
0

Jag flyttade en pion i juli, för många år sedan. Den fick samma djup som den hadei nnan.J ag blandar några nävar grus istället för kogödsel. Somd om gör på Zetas plantshop somligger i södre Stockholm. jag har läst om det för några år sedan. De lägger gödseln  ovanpå. Jag  tycker det verkar vara vettigare. Orsaken till at.jag.yttade pionen var att den inte.rivdes påförsta växtplarsen.Blevbaramindre och mindre,närden flyttades så börjadeden växa direkt och gick iblomåret därpå. Tangentbordet är helt koko.sådärför serdet ut som det gör

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Bästa planteringstid för pioner är slutet av augusti när de har börjat få sin höstfärg på bladen och nästa års knoppar har utvecklats. För sen plantering innebär oftast att de gamla bladen förloras och de skyddar inte rötterna från onödig fukt under vintern. Dillpion är den mest lätodlade pionen och oftast lättare att föröka än många andra. Mycket viktigt att pioner inte planteras för djupt. Oftast är krukodlade exemplar planterade för djupt i sina krukor och behöver planteras grundare. Djup plantering innebär utebliven blomning men oftast överlever de.

Anders 50
0

#7 Tack för upplysningen om att dillpionen är lättodlad. Då har jag ju fått fel information.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!