Pionfrön?!
Jag har fått frökapslar från en doftpion (vet ej namnet). Jag har hört att det är svårt och tar lång tid att fröså pioner men jag tänkte ändå testa. Frökapslarna som jag fick var inte helt mogna. Jag öppnade en och det är rätt små frön. Ska jag avvakta med att så fröna? Eller direkt? Några andra knep?

Pionfrön är ganska stora och det är ganska säkert bara fröämnen som inte utvecklats färdigt.

Åhå… det stämmer säkert. Och då kommer de inte heller att mogna på sig eller?
Om frökapseln hade suttit kvar på plantan är det osäkert om frön hade utvecklats ordentligt ändå?
Jag får ofta frön som aldrig blir klara på mina pioner, mer vanligt med sådana än de som verkligen blir riktiga, stora frön- gissar att det hänger ihop med befruktning, blommor och bin och sådant?

Endast rosenpion brukar ge rikligt med grobara frön och även den äkta dillpionen kan ge välutvecklade frön. Övriga pioner ger oftast outvecklade frön.
Sätt fröna på hösten, det funkar för mig. antagligen behöver de "frysa" sönder för att orka gro.
Jag har dillpion, ska jag ta in fröna och torka dom eller ska de vara kvar eller kan jag plantera dom i jorden på något annan ställe???
Pionfrön tror jag inte mår så bra av att lagras, de behöver dels sås färska- dels stratifieras genom att man sår dem förslagsvis i en kruka som man gräver ned utomhus. På så vis får de växlande temperatur och väderlek och en vinters köld, och gror förhoppningsvis nästa vår. Men det kan ta ända tills våren därpå innan första bladet visar sig, så det gäller att man vet var krukan är så man inte glömmer av den:)