En blomma i present.
Undrar vad detta är för växt.
Det jag vet om den är att det är
en klätterväxt.
Fanns ju ingen namnskylt på den.
Har bara en rabatt mot en vägg
Kan jag plantera den i den rabatten och tål den skugga halva dan.
Eller var ska jag placera den.
Hur gör jag till vintern med den.
Zon 7-8
Jenna

Det är en murgröna som växer i helt skugga men härdigheten är oftast bara till zon 2-3 eventuellt 4 beroende på sort/art. Ha den i kruka och placera den utomhus på sommaren och inomhus under vintern.
Kan ha den i stor kruka
och ta in den och ha den i rumstemp.
Kan man ha en sådan som på bilden som den kan klättra på.

Jenna Har noll koll på detta. med klätterväxter
Du kan ju prova, det är mycket möjligt att det går bra. Murgrönor brukar trivas med hög luftfuktighet inomhus vintertid, de gillar inte vår torra inomhusluft något vidare. Någon gång har jag haft en som levt några år, det brukar vara regelbunden vattning som är lösningen- de gillar inte att torka ut.
Jag har haft mina som hängande växter i väggamplar.
ja ok jag ska se vad det blir.

Instämmer med Magma att den faktiskt blir snyggare hängande än klättrande. Har du någonstand du kan fästa en korg på väggen eller ställa en kruka på ett räcke eller annan höjd?
Ja visst
Så kan man ju ta in den och hänga samma korg på väggen under vintern.
Tack för alla era svar.
Kram Jenna
Hedera helix, eller Murgröna som du redan fått svar på;) Jag hade 2 i mitt rum, men den ena är nästan död… glömde bort att vattna. Kan man sätta ut den så den kanske repar sig?

Det kan också vara Hedera hibernica. Bilden är inte tillräckligt tydlig och ofta korsas de bägge arterna. Största problemet med murgröna är aklimatiseringen för utomhus till inomhus och omvänt.
ok den får vara på min inglasade altan på väggen där. Så när det blir lite kallt ute så får den flytta ner i källarn.
Där är det svalt och ljust.
Jenna

Jenna-Gun - tänk bara på att murgröna är giftig för katter.