Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2637 ggr
mariaa00
0

Vad kan man göra...

Har över ett halvt ton sandlådesand ståendes på tomten. Är det någon man kan ha den till i trädgården (förutom till sandlådan)… ?

Måste göra mig av med högen på min infart Skrattande

mariaa00
0

Är det inga växter som vill stå i "sandblandad" jord eller så?

KurtB
0

Det går det att dressa gräsmattan med och som jordförbättringsmedel om du har lerjord.

Ahnna
0

Jag byggde ett stenparti förra året och täckte med sand och vanlig planteringsjord. I år växer det så det knakar där, med lavendel, stäppsalvia, silverarv, aubretia, murklocka, lammöron och allium m.m. Hela "kullen" står i full sol från ca mitt på dagen till sent på kvällen, samt morgonsolen når dit i några timmar också, så det blir väldigt varmt och torrt i sanden och det verkar ovan nämnda växter trivas rätt bra med. Jag hade gärna haft mer sand att bygga med, så håll hårt i din! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

dolfen
0

Om du t.ex ska göra en rabatt där växterna ska växa i ett speciellt mönster, kan du ju "rita" med sand…

Glad

magma
0

Om du har ett växthus kan du prova att odla i sand (enbart sand, alltså ej sandblandad jord) och täcka några gånger/säsong med gräsklipp. Läst en del artiklar om att det ska gå utmärkt!

Bjornen
0

Visst kan det fungera att odla i bara sad, men varför försöka odla på onaturligt sätt. Jag tycker att man alltid ska försöka odla växterna enligt så naturliga förutsättningar. Det går också att odla tomater och gurka i gullfiber med ständig näringslösning.

magma
1

Kanske för att hon hade ett halvt ton sand, inte gullfiber, som hon ville få användning för?

Vad jag minns av det jag läst så finns det många fördelar med att odla i sand, och det krävs ingen "ständig näringslösning" utan kan göras helt miljövänligt med enbart gräsklipp som gödning.

Den som vill och är intresserad kan googla på "odla i sand" så kommer en hel del upp. Länk 1 och länk 2.

mariaa00
0

Tack för era tips! Ja om det inte vore för att jag hade ett halvt ton sand eller mera i en hög på uppfarten som jag inte har användning av, så skulle jag inte ens komma på tanken. Men något måste jag ju göra utav min hög Räcka ut tungan