Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 12594 ggr
Pia
2006-08-18 18:29
74

Omplantering rosor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en tråd som handlade lite om omplantering av Rosor (tråden), men jag skulle vilja veta lite mer om vilken tid på året som är bäst för detta? Ligger i bakhuvudet att hösten är bäst, men jag vet inte var jag läste det… Eller spelar det ingen roll?

Planterade 3-4 Rosor förra året på tre olika ställen i trädgården, men tydligen blev ett av dem alldeles för skuggigt och den ser mest förkrympt och grön ut numera. Tänkte ta upp dem och sätta den bredvid de andra alt på det soligaste stället. Vad tror ni, kan jag bara göra det rakt av nu, eller skall jag vänta till hösten…?

Christina
2006-08-19 06:37
4

Sen höst och tidig vår är bra tid för flyttning av Rosor. Rosorna ska helst ha fällt sina löv och gått till vila resp inte vaknat ännu.

Visst kan man flytta Rosor vilken tid som helst, men då de fortfarande är fulla med liv, blir de lätt lite skadade. Rötterna sträcker sig ut mycket längre än man tror (eller orkar gräva).

Min erfarenhet av att flytta Rosor (och det gör jag hela tiden, eftersom alla blir större än jag tänkt mig, färger och storlekar inte matcher etc) är att de stannar upp i växten ett tag, innan de bestämmer sig för att försöka trivas med den nya situationen.

Humlan
2006-08-19 09:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som du läste i den gamla tråden så flyttade jag min "Sympathie" och jag var relativt övertygad om att den var stendöd, men av flera olika anledningar så tog jag inte bort den. Och tur var ju det, för döm om min förvånging så spirar det av liv i den nu!! Gissa om jag blev glad!! Bifogar en bild på det lilla miraklet!

Själv ska jag nu i höst flytta två "The Fairy" som inte alls gör sig på platsen jag satt dom på från början.

Christina
2006-08-19 19:41
0

Åh vad roligt! Man blir så glad när plantan finner sig på en ny plats och börjar växa.

Jag har en hel del som ska flyttas så fort de fällt sina blad. Min Coral Dawn står helt gömd under en Bonica och en Ghislaine de Feligonde och en Frühlingsduft har också fått det för trångt. Det är bra för mig att ta foton under sommaren. Det hindrar mig från att tro att det finns massa hål som måste fyllas ut, sedan när grönskan fallit och det ser glest ut igen. Annars glömmer jag hur stora buskarna blir när de blommar.

Pia
2006-08-20 02:01
0

Då avvaktar jag nog lite till med flytten… Tack för svaren!