Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 3340 ggr
FerretCrow
0

Mitt eget land

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej på er alla.

som ni vet i mina tidigare trådar är jag mycket ny inom trädgårdsarbete detta är min första sommar i hus så det är extremnt kul att få grejja=)

på gården har det funnits ett gammalt trädgårdsland med en stenkant som ram men här på bilden ser ni ju hur igenväxt det blivigt av ogräs på cirka 15 år om inte mer.

men nu har jag börjar att rensa så vad tycks?

FerretCrow
0

Här har det rensats lite.

i rutorna har jag sått rädisor och kålrot och runt det är det jordgubbar

FerretCrow
0

hittade en svartvinbärsbuske mitt i allt och till höger om den har jag satt purjolök.

Ahnna
0

Sådär såg min trädgård också ut när jag flyttade hit för två år sen, fast med färre perenner kvar. Det bodde en familj här fram till slutet av 80-talet som var intresserade av trädgård, men sedan dess verkar gården ha "vandrat" från hand till hand utan att någon har intresserat sig för trädgården. Det enda som finns kvar är EN MILJON pionbuskar, lite lupiner i blått, lila och rosa, hundkäx, kärleksört, prästkrage, några misskötta Rosor och vit och gul rölleka. Och förstås flera tusen lökväxter som har förvildat sig och förökat sig över hela trädgården. (De har ju inte blivit störda i sin framfart förrän jag kom hit!)

Det tar tid, men med en massa svettigt grävande och ryckande så kan man ändra mycket och få till ett organiserat kaos i alla fall. Jag har troligen 20 skisser på olika trädgårdsrum som ska förverkligas, men jag har varken tid eller råd att göra allt samtidigt så det kommer ta några år.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Du har hunnit en hel del redan.

Allt kommer att ta tid och det viktigaste är att man har roligt under det man jobbar. Annars tröttnar man. Själv har jag hoppat mellan olika projekt. En del blir aldrig färdiga och andra blev inte som tänkts från början. Men det brukar bli bra till sist.

FerretCrow
0

#3 ja här har ju lupinerna och ogräset tagit över.

#4 japp det är så roligt att grejja där när min lille som sover. jag tycker det är så roligt att få göra det fint. får massa berömm av svärmor som oxå bor på gården för hon sj har aldrig hunne grejja så mycket då hon jobbar och tidigare skött hela gården sj och den är ju bra stor. jag hoppar mellan olika projekt för att inte bli less på samma samma hela tiden. så mellan detta snickrar jag en ute bur till mina illrar. sedan håller jag för fullt på att rensa och lyfter sten och ska bygga om stenramen runt om. den syns inte för att mossa och ogräs har vuxit över den.

Men planerna för detta land är att under vintern ska det snickras trä lådor/ramar som blir upphöjd en bra bit så man slipper böja såg så mycket då man ska så med mera. och i botten av dom ska jag sätta nät så inte sorkarna äter upp sakerna föär oss då vi har extremnt mycket sork.

dolfen
0

Glad

FerretCrow
0

#6 bara en glad gubbe =(

dolfen
0

Japp!

Mindes när jag skötte en trädgård… Glad över hur glad du måste vara… Bl.a.

Glad Glad Glad Nöjd NU då? ;-)

FerretCrow
0

#8 hehe ok =)

anki1
0

Jag kämpar fortfarande efter 16 år med ogräsen, tomten hade varit ledig i några år innan vi kom till den. rabatterna var helt övervuxna av kirskål. Rensar för hand ,men överväger starkt att ta till round up. (den starka varianten) skall snacka med svärsonen som bor på en bondgård och troligen har tillgång till den.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

FerretCrow
0

allt det höga ska bort ända till träden i bakrunden

FerretCrow
0

här har jag grävt upp stenarna idag och rensat rötter med mera sedan börjat lägga tillbaka dom

dolfen
0

#10 Jag gjorde ett såll och sållade jorden i ett rabattavsnitt där det växte kirskol.

Året efter såg jag inte ett kirskål (på det avsnittet). Nu vet jag inte hur det blev åren därefter, då huset såldes (och jag aldrig kommer att komma dit igen). Men får man bort roten till det "onda" så har man klarat av en hel del.

Glad