Olika salvia
Hej!
Har köpt två sorters salvia: Salvia nemorosa "marcus" och Salvia x superba Merleau, vad har ni för erfarenhet av dessa? är de lättodlade, härdiga osv?
/Mona
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"

Salvia x Superba Merleau, är det stäppsalvia…? Googlade efter bilder och de ser ut som mina stäppsalvior. De köpte jag förra året och de växer helt galet starkt, blommar jättevackert.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
De jag köpte nu blommar helt underbart! det står med fin stil på etiketten "stäppsalvia" den andra är mindre med underbara små blå blomspiror, hoppas de blir lika fina här också 
"Ingen är felfri"

Verkligen fina blommor, skönt att jag köpte en tålig växt, den riktigt ropade "köp mej" så ett tu tre följde den med hem! 
"Ingen är felfri"

De har en förmåga att bli fler också, ju fler man köper desto fler vill man ha! Jag skulle kunna tänka mig en hel rabatt med bara stäppsalvia, men i dagsläget så letar jag efter en rosa sort istället för lila. Har hittat dem på postorder, men inte "i handeln". Jag vill kunna inspektera dem och kolla rötter m.m. innan jag köper, så jag drar mig för att köpa på postorder. Köpte småplantor över internet förra året och mer än hälften har dött, vilket känns lite dumt. Men stäppsalviorna som är på bilden i #3 är faktiskt köpta över internet och de har ju överlevt!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Den erfarenheten har jag också tyvärr
en fördel att se hur de ser ut och välja själv.
"Ingen är felfri"
Funkior i massor är min passion, köper fler och fler, funderar på en rabatt med messt funkior, undrar om det skulle bli enformigt kanske?
"Ingen är felfri"

Det finns ju funkior i så många färgskiftningar. å visst kan det bli läckert. Har du sett Humlans artikel om funkior? En riktig inspirationskälla.

Savia nemorosa är stäppsavia och Savia x superba är honungssalvia. De oika salvia-arterna är svårbestämda och ofta felmärkta i handeln. Nästan aa savior finns också i former med rosa eer vita bommor och dessa är ofta mycket svagare och klenare än huvudformen. Särskit rosa bommande verkar ha mycket kortare livsängd och de vita växer långsammare men överlever bättre än de rosa.
Funkia finns i vädigt många former. Jag har nog nästan 50 oika sorter panterad. De minsta bir 5 cm höga medan den största birmeterhög med mycket stora bad och badfärgerna varierar från nästan helt vita till gröna eler blåa
Det blir nog en funkiarabatt, kanske där andra växter har svårt att klara sej, i skuggan
får hoppas att salviorna överlever vintern.
"Ingen är felfri"