Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 2911 ggr
Lillhumlan
0

New Dawn

Hej!

Vi ska köpa Lite New Dawn och sätta som en portal in till våran syrenberså.

Vad ska vi tänka på, hur funkar den, rotskott vad är det, när planterar man den osv osv osv…

vill veta allt om den.

/Lillhumlan som numera har gräsmatta med syrenhäck på baksidan, buxbomhäck på framsidan, en klotlönn på framsidan samt en rabatt med lila kaukasisk näva vita löjtnantshjärtan och daggkåpa. Det är underbart härligt att ha fått upp lite grönt.

Längtar dock till en lite mer lummig trädgård….men det kommer väl.

Christina
0

Bra val. Ska man ha en pålitlig, så ska man ha den! Plantera i höst. Om du har bråttom kan du köpa en krukodlad och då kan du plantera redan i sommar bara du ser till att passa med vattning.

Den är en av de friska och blomvilliga klätterrosorna. Kommer igång mitt i sommaren. Alltså inte så tidig men blommar i gengäld till frosten tar den.

Inte särskilt mycket rotskott.

Christina
0

Här kan du se hur min New Dawn skött sig sedan planteringen2002. Hon har frusit ned nån gång men kommit tillbaka. I år är hon jättestor och en av dem som jag måste gallra ur lite nästa vår.

Lillhumlan
0

Hej!

Vad fin den är. den har verkligen tagit sig bra.

Våran ska stå som portal till våran kommande syrenberså. Bersån är planterad med har ju ff inte kommit så långt.

Ska fixa en vacker båge till hade jag tänkt Alternativt två höga rostiga armeringsjärns fyrkanter som bilar en hm ja hur ska jag förklara, en fykantig ihålig ställning och att rosen sen får klättra i sig själv över till den andra….. hmm….lurigt…..bästa är nog en ställning. Vet du var det finns vackra….?

Tack för tipps o råd. Nu står det två krukor ute och väntar på plantering. :)

/Lillhumlan

anki1
0

Trivs den i zon 4? Jag har en polstjärnan som inte riktigt vill sej, eller så är den för ung ännu. Jag vill ha klätterrosor till att gå upp i en sälg som jag tycker är lite tråkig.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lillhumlan
0

Jadå…….zon 1-5 hur bra som helst, verkar vara en tålig rackare.

Ahnna
0

Jag har en New Dawn (?) i zon 4. Den är nog rätt gammal, men blåste omkull på sin  gamla växtplats så att jag var tvungen att flytta på den. I vintras frös den ner och har nu kommit tillbaka från marknivå. Skotten är ca 1 meter långa nu, så det verkar inte vara några problem med återhämtningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se