Mullbärsträd
Hellojs
Min man har fått ett litet ( ca 50 cm) högt mullbärsträd som vi vill plantera någonstans i trädgården. Jag har en hörna mellan två hus där trädet skulle få sol morgon och fram till 3-4 på eftermiddagen och stå skyddat eller så kan jag sätta trädet fristående på en sluttande gräsmatta där den står lite mer oskyddat men får sol hela dagen. Vilket är att föredra? Nått jag bör tänka innan jag plantera trädet med jord och så?
Oj, spännande! Jag antar att ni bor i i en "låg" växtzon eftersom ni ska plantera ett mullbärsträd, önskar att jag också skulle kunna ha ett sådant… Men man kan ju inte få allt:)
PS: Jag skulle föredra det skyddade hörnet.
Ett tips är att vattna rikligt vid plantering :)

1
Japp, jag bor vid Stenshuvud strax söder om Kivik så jag tror det ska funka. Det funkar i alla fall på Bornholm och det ligger ju inte så långt bort.
2 Tack, det brukar jag göra:D
Japp, det funkar på Bornholm, känner till flera gamla mullbärsträd på Bornholm och det finns ett yngre hemma hos min lillebror. Det planterades för sådär 15-18 år sedan och ger massor av mumsiga bär! Det står där det är soligt och ganska så vindskyddat också. Lycka till med det!

Jag har ett mullbärsträd i zon 6, visserligen en litet härdigare sort än vanliga. Under 1700-talet planterades mullbärsträd i Uppland och Skåne för att Sverige skulle bli självförsörjande på silke under Plantage-Värket och Maufaktur Contoriet. Man planerade odling av mullbär på 1200 tunnland i södra Sverige.
Mullbr är också ett lokalnamn på häggmispel.

4
Jag provåt några mullbär på bornholm när jag var där för några år sedan, väldigt goda:D Jag hoppas på att få i alla fall några här också. Det ligger ju som sagt inte så långt bort så man tycker ju det borde funka.
5 Oj zon 6 det var inte illa. Läste om att de odlade mullbär på visingsö för länge sedan just för att få egen silke.
Det är olika arter för silkesproduktion och goda bär! Morus alba odlas för silkes"maskar", dens bär är inte särskild goda fast inte giftiga heller. Morus Nigra odlas för bärrens skull och det är de som finns på Bornholm och som är jättegoda. Kan tänkas att de är olika härdiga dessa två arter?
Googlade och hittade i SwePlantInfo uppgiften att Morus Nigra funkar i zon 1-2.

Sorten jag har heter Morus nigra så det borde ju bli bra bär hoppas jag. Jag är inte speciellt intresserad av att odla maskar…oavsett om man kan göra silke eller ej:)
Här är nog zon 0-1 tror jag så jag får hoppas det funkar.
Tack för tipsen Pyro:)
Det funkar här i NV Skåne också. Har sett det i en trädgård utanför Helsingborg. jättefint är det.

Aha, bra att veta. Då funkar det nog här med:D