Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: rosor
Läst 4821 ggr
Ahnna
0

Tar det lång tid? (Ros-fråga)

Jag köpte ett gäng Rosor förra året, som förhoppningsvis ska bli en tät och fin häck med vackra blommor i olika rosa nyanser. (Louise Odier, Mme Plantier, Maiden's Blush, Peace mfl.)

Nu har jag beskurit dem ganska sparsamt under våren och de växer jättebra, förutom en Peace som dog i vintras. (Men det hålet fyllde jag häromdagen med en Schneewittchen istället, så det orndade sig.) Alla har fått knoppar och verkar ha slutat växa på höjden - den högsta är Louise Odier som just nu är ca 80-90 cm hög, vilket var den höjden den nådde förra året också. Blir de inte högre i år heller? Hur lång tid tar det innan de når full höjd och bredd, så att häcken blir tät?

Är lite otålig, känner jag, jag vill ju också ha stora fina rosbuskar som alla mina grannar verkar ha! Just nu är samtliga plantor under 60 cm breda och det medför ju att de står ganska glest fortfarande. Ser lite trist ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Haha - känner igen mig. Jag var också otålig och satte därför rosorna för tätt.  Vänta bara - snart är de FÖR stora Skrattande

Fyll ut de tommar ytorna med ettåriga blommor om du tycker det ser tråkigt ut. Typ balkongväxter börjar väl reas i handeln nu?

Jag tycker det har tagit tre-fyra år för mina buskrosor att bli stora. Det är ungefär så lång tid som jag haft de flesta av dem och egentligen börjar de bli FÖR stora och stå FÖR trångt.

Och då har jag ändå dålig och mager jord.

Christina
0

Dessutom - du kommer att märka att efter det blomningen avslutats sätter de fart. Just nu står de stilla och håller andäktigt andan i väntan på att de blommor ska öppna sig.

Gäller även för Louise Bugnet och andra som återblommar. Efter första floret sätter själva busken fart igen.

Ahnna
0

Okej, vad bra att de kommer igång igen sen. Jag tyckte att de växte så himla bra i april/maj och sen plötsligt kom knopparna och nu är det stiltje igen. Min Mme Plantier har hållt på att slå ut i flera dagar, men har nog inte orkat mellan regnskurarna och blåsten.

Hur mycket ska man klippa ner ovan nämnda sorter framöver? Är det någon sort som inte ska beskäras alls?

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Av de du har (Peace dog ju?) är det ingen som behöver klippas ner. Bara gallra ur gammal risig ved. Det ser du vad det är i maj nästa år.

Louise Odier är jag litet tveksam inför. Den kan lätt bli angripen av svartfläck och då måste du plocka angripna blad. Den måste också pysslas lite med: plocka bort vissna blommor och putsa hela tiden för att få kontinuerlig blomning.

Bjornen
0

Louise Odier är värt ite extra arbeteförden undrbara doften.

Margareta
0

Jag pysslar gärna med min Louise Odier - den står bredvid Rose de Recht - för båda behöver plockas. …

Numer pensionär i Nynäshamn

Ahnna
0

Svartfläckar har den inte fått, men bladlöss! Både förra året och i år, men just nu verkar det vara lugnt. Sprutade samtliga buskar med iskallt vatten härom veckan och sedan dess har jag inte sett några oknytt.

Har 2 Peace kvar i rabatten, den tredje dog. Köpte ett 3-pack barrotade buskar på nån trädgårshandel förra sommaren, oförskämt billigt.

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Kul att höra att andra lyckas med Louise Odier. Min dog. Kanske är det dags för mig att försöka igen. Jag har  andra bourbonrosor som mår bra: Great Western och Bourbon Queen..