Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3390 ggr
mona43
0

Vad kan detta vara för blomma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte denna, den har fina blad, men tyvärr fanns det inte med någon information om vad det kan vara för blomma, den har inte fått några blommor ännu. bladen är mörka och dekorativa

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

jaghetersophia
0

alunrot

mona43
0

#1 Tack för hjälpen! Vet någon hur härdig den är, kan den odlas i zon 4-5?

"Ingen är felfri"

Ahnna
0

Ja, det kan den. Jag har flera sorter (zon 4) och är lite fixerad vid de olika bladfärgerna. Hittade en jättevacker sort på Coop Forum i höstas, men den hade ingen lapp och jag har inte hittat någon likadan sedan dess. (Har sökt på nätet.) Skulle gärna ha fler, men de kanske går att dela…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Din ser för övrigt ut som en "Palace Purple".

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

De flesta nya sorterna är härdiga i zon 6-7, men kan möjligen skadas på vintern genom att bladen som övervintrar normalt blir skadade av vårsolen på utsatta ställen. Gamla sorter är i regel känsligare.

Ahnna
0

Måste tipsa om den här e-handeln, som har MASSOR med ovanliga sorter av alunrot! (Och annat.) Jag har inte handlat av dem än, vet inte om deras växter är bra, men jag är definitivt sugen. Erfarenheter, nån?

www.stuteriprecious.se

mona43
0

Tack Ahnna! blir sugen på flera växter där på sidan, får se om man gör något fynd Glad Ja alunrot är nog en växt för mej också, precis som dej älskar jag olika bladformer och färger på bladen!

"Ingen är felfri"

Ahnna
0

Mona43 - Har du läst det senaste numret av Hem Ljuva Hem Trädgård? I den finns en artikel om en trädgård med i princip enbart bladväxter, i alla möjliga färger - underbart! Jag började genast planera ett trädgårsrum med samma inriktning, det är ju hur snyggt som helst!

www.stuteriprecious.se

mona43
0

Oj den måste jag införskaffa genast, tack för tipset! Skrattande min trädgård börjar likna en jungel säger min gubbe, många växter med tjusiga blad, det är ju tacksamt med dekorativa blad, de håller sej ju fina hela säsongen! Glad

"Ingen är felfri"

Ahnna
0

Och de brukar vara lättskötta, täcker bra och försvårar framfarten för ogräs. Så det finns typ bara positiva saker att säga om bladväxter!

www.stuteriprecious.se

mona43
0

Ja en extra bonus att ogräset håller sej lugnt, inget man direkt saknar ju! Glad sedan är de nog mera motståndskraftiga mot krafsande katter!

"Ingen är felfri"

Ahnna
0

Jag upplever att katterna håller sig ifrån "bladrabatterna". Kanske för att det i regel är fuktigare och mindre soligt där än i "blomrabatterna", som oftare står i full sol. (Och katter gillar ju värme.)

www.stuteriprecious.se

mona43
0

Ja precis, messt fördelarGlad

"Ingen är felfri"