Går det att gräva bort vallört?
Jag har en samling vallörtsplantor som ligger precis på fel ställe och ramlar ihop i en stor hög ungefär lagom tills gräset börjar växa ordentligt, så att man inte kommer förbi med gräsklipparen. De ska bort, till varje pris, och precis där de står vill jag ha en damm.
Tror ni, med lite mer erfarenhet än jag, att det går att gräva bort plantorna (de går ju djupt de där!) och lägga en dammduk över, och på så vis bli av med dem? Eller kommer de att leta sig runt duken och dyka upp i alla fall med sin ursprungliga styrka?
Jag är verkligen trött på dem, och jag tänkte vara ute i god tid i år så att jag kan börja gräva medan plantorna är små. Det är ju lite jobbigare att hantera dem när de är 2 meter höga! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vallört är svår att gräva upp och det är inte så lätt att flytta heller. Jag har inte grävt tillräckligt djupt för att konstatera hur djupt rotsystem de egentilgen har. Men de har ju djupa rötter för att få fram näringsämnen från djupare jordlager. Risken finns väl att de har lika djupt rotsystem som hos tistlar och då överstiger det 2 meters djup. Kvävning brukar alltid fungera. Men jag rekommenderar att du försöker få bort dem före dammbygget. Om de kommer igen vid sidan av dammemn är det ju svårare att få bort dem sedan dammen är anlagd.

Mm, det är sant. Ska gräva DJUPT! De småplantor som jag har kunnat dra upp utan spade har haft rötter på ca 20-30 cm, så jag vill inte ens fundera över hur djupa rötter de stora plantorna har!
www.stuteriprecious.se
Jag har försökt gräva bort ca två kvadratmeter av dem och fick två skottkärrotr fulla med rötter. Men det kommer fortfarande upp planot som jag försöker ta bort vartefter. Det är ett rejält ogräs :(

Har samma problem här som #3. Det gick jättebra i våras att rycka bort alla plantor som kom upp, men nu är det ungefär en miljon stycken som täcker en 5-6 kvadrameter stor yta. Känns lite hopplöst, men där dammen är grävd har det bara kommit upp 3-4 stycken, så det kanske löser sig där i alla fall. Resten får jag ta sen, med grävskopa eller nåt…
www.stuteriprecious.se