Prunus mahaleb "Vejkselkörsbär"
har köpt dessa frön på tradera någon som har bra så tipps?
detta stod på påsen jag fick.
Fila en liten skåra i kärnan. sedan ska fröet ligga i ljummet vatten i 24-48 timmar. sedan behövs kallstratifiering i 2-3 månaderinnan fröet sås i jorden. så cirka 2-3 cm djupt i fuktig jord. ljus hjälper till. Prunus kan ta lång tid på sig att gro.
vad tusan betyder kallstratifiering?
tack på förhand

Det betyder att fröna ska ha kyla. Lägg dem i kylskåpet 2-3 månader.

#1 ska dom fortfarande ligga i vatten då?
Efter blötläggning i något dygn ska fröerna sås i såjord som vattnas lite och sedan ställs sådden kallt ex. i kylskåp.

#3 men det står ju att dom ska kylas i 2-3 månader innan dom sås i jord? nu blev jag förvirrad=/
Personen som skrivit kanske var förvirrad, eller så är det en av de som kallstratifierar i stjärtlapp. Ifall man inte vill ha jord bland maten i kylskåpet så kan man lägga fröerna i fuktad stjärtlapp i en burk och sedan in i kylskåpet, fröerna lägger man sedan i jord då man plockar ut dem ur kylskåpet.
Ett annat sätt att så denna typ av växter är att härma naturen = så i jord och sedan ställa ut sådden så den får gå igenom en naturlig vinter. (så gjorde jag när jag sådde körsbärsplommon och de grodde till våren då värmen kom åter).

#5 okej så då kan jag alltså fila lite i fröet lägga det i blöt och så i jord och låta stå ute från och med nu i sommar till nästa vår? kan man kanske ställa det i växthuset då under vintern. vi har hemma bygge så det blir inte super varmt.
Stjärtlapp? det åker man på när det är snö…

Vejksel är ju en stenfrukt som normalt inte gror förrän på våren och då bör fröna frysas torra och inte planterade i jord. Normalt räknar man med att stratifiering så kommer fröna i marken under sommaren och tar åt sig fukt för att fröskalet ska frysa sönder under vintern. Ofta räcker inte kylskåpsförvaring utan det krävs frysgrader.
Andra frön som vissa nypon och även vejksel äts av fåglarna under vintern och fröna får frysa mer eller mindre torra. Ett lämpligare namn borde vara torrstratifiering.
Så fröna i mycket sand och grusblandad jord och gräv ner krukorna i jorden och låt dem stå några år eller tills fröna har grott. Det är risk att fröna får för fuktigt om de sätts i för kompakt jord.
Det gäller att noga fundera ut hur fröspridningen sker då de växer i vilt tillstånd.