hjälp min änglatrumpet....
Hej!
Min änglatrumpet har fått nån typ av löss ,löven blir gulbruna o liksom krullar ihop sig ….finns det nån som har nåt tips, vad man kan göra åt det?

Änglatrumpet tillhör växter som har känsliga blad och ev. behandling med såpvatten ska göras med försiktighet. Lössen behöver vara blöta rätt lång tid men bladen gillar inte långvarig fukt. Med jämn vattning brukar änglatrumpeterna klara sig från angrepp av skadedjur men angrips lätt vid periodvis för torrt.

Mina har också fått väldigt fula rostiga blad varje sommar, men blommorna har kommit i alla fall. Jag har plockat bort de fulaste. Om du tittar noga på den här bilden så ser du hur lite blad det är kvar. Merparten hade faktiskt vissnat och fallit av eller plockats bort av mig, när blomningen var som bäst.

I år var jag sen med att väcka mina änglar. Tog ut de avlövade och torra från oeldade gästrummet den 20 maj, klippte bort det som uppenbart var dött och planterade om i ny jord och ställde dem i utomhus. Efter ett par veckor dog fler delar av plantan och putsades bort.
Tidigare har jag börjat vattna inomhus redan i början av april och sedan skyddat de nya löven med bubbelplast eller säckväv och gradvis avtäckt dem för solen.
Mycket möjligt att de inte hinner få några blommor alls i år med denna behandling. Men jag klarar inte av att väcka så stora plantor inomhus längre så jag har chansat. Går det så går det.
Så här ser de ut just nu. Det är samma planta som på bilden i #2.