Föröka syrenbuske?
I en av hagarna står en gammal syrenbuske, som naturligtvis numera är totalt uppäten av hästarna. Men i mitten av busken finns några hoppfulla skott just nu, som hästarna inte når. Kan man ta vara på de skotten på nåt sätt och få nya syrenbuskar? Hur?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Har läst någonstans att det ska vara väldigt svårt att föröka dom på så sätt.. Minns inte vad det berodde på. Undrar om det inte var något med rötterna? Hm… nix pix, minnet är tomt! :-)

Sticklingförökning av syren är mycket svårt. Normalt tar man vara på rotskott från ytterkanten av busken, men det krävs vass spade eftersom syrenrötterna är så täta.

Många syrenbuskar i trädgårdar som tillåtits vara lite vildvuxna har fått massor med rotskott som sprider sig runt busken. Min son gjorde en hel häck av ett trettiotal småplantor som spritt sig i en gräsmatta och bara måste rensas bort. Nu på andra året har skotten tagit sig jättefint.
Om jag har fattat detta rätt så är det rotskotten man kan använda men inte ta/göra nya skott från den befintliga busken?

Ja det är rotskotten. Det brukar sällan råda brist på dem om man går till en äldre buske.
Önskar att jag hade syren här på gården.. Hade det när jag växte upp men här finns ingen, saknar dom faktiskt. Tycker dom är så vackra..

Hmm… Rotskotten runt busken är bara kala pinnar som hästarna har gnagt på, tyvärr. De enda skotten som finns är mitt i busken och i toppen.
Men om jag skulle hitta ett rotskott, hur tar jag hand om det för att få en ny buske? Sätta i jord? I vatten? Kruka?
www.stuteriprecious.se

Jag har petat ned dem direkt i jorden. Men vill man vara riktigt snäll mot plantan och vara säker på att den överlever kan det vara bra att sätta den i kruka den några veckor. Så att roten får lagom med vatten och kan utvecklas och bli en stor och stark rotklump. Då klarar den lättare sitt nya liv i mark, där det kanske finns lite ogräs.

Okej, då ska jag gå på jakt efter rotskott!
www.stuteriprecious.se

Rotskotten bör sättas först i kruka om de inte sätts på hösten eller möjligen tidigt på våren (lövfria perioden).