Rosåret 2008
Vilket märkligt år detta är - rosorna är så tidiga att jag aldrig varit med om något liknande.
Idag 9/6 har jag Louise Odier, Mme Alfred Carriere, Alba Maxima och någon mer med fullt utslagna blommor. De flesta av de andra i full knopp. Det har aldrig hänt före midsommar tidigare. Det känns naturligtvis extra spännande med tanke på att min rosenträdgård är helt ny sen förra sommaren.
Min dator har havererat - det här är en gammal - men när det ordnat sig kommer jag med bilder.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har faktiskt bara de supertidiga i blom.
- Single Cherry
- Cantabrigiensis
- Aîcha
- Stanwell Perpetual
Men andra är på gång och det ser ut som om de slår ut i veckan. Vilket är ovanligt tidigt. T ex Frühlingsduft.
Här är det bara Nina Weibull och en okänd sak som har satt knopp… Flammentanz, Pascali och Amsterdam strejkar för fullt…
Nu blåser det så hårt att jag är orolig för mina stackars klängrosor…

Ja usch - i natt välte nästan ett par av mina Rosor. Särskilt de som jag mot bättre vetande inte klippte ner, utan lät få stå kvar med nakna ben och stora buskage upptill.
Idag har jag vankat omkring med stora käppar och försökt reda ut eländet. Nu kan jag inte/vill jag inte klippa bort hela grenar som är fulla med knopp.

Förrestan så blommar nu Thérese och Louise Bugnet för fullt. Dagmar Hastrup har börjat och mer är på gång.
VI brukar ha trädgårdsvisning i min trakt omkring 6-10 juli men i år får vi nog flytta fram datum, om vi ska kunna bjuda på full rosenprakt.
Madammerna Knorr och Boll blommar - Rose de Rescht blommar, New Dawn blommar och GerbeRose är nästan utslagen

Margareta - du är minst en vecka före mig! <jg har också Boll, Knorr, Rescht och Gerbe Rose, men knopparna har inte börjat öppna sig. Men de är sprängfyllda….
Vad som satte igång idag och gjorde mig alldeles lyckorusig är min Frühlingsduft. Den har vuxit enormt sedan planteringen hösten 2004 men bildat snålt med knopp. NU är det hundratusentals - nåja i alla fall flera hundra. Och idag började blommorna öppna sig. Om två dagar är det dags för den att få posera för kameran.

Christina, när är det visning i din trädgård? Mamma har tydligen varit där en gång och älskade det, så nu vill jag också åka dit!
I min trädgård har Schneewitchen och Peace satt knoppar, men de övriga är inte på gång än. Däremot har alla satt ordentliga skott och har redan vuxit en bra bit på höjden sen nerklippningen i våras. Jag var lite orolig, för min sekatör strejkade så jag fick klippa ner rosorna med kökssaxen! Hemskt, jag vet, men nåt måste jag ju göra…
Går och väntar på knoppar och bloming från Louise Odier, Mme Plantier, New Dawn, Maiden's Blush och Pink The Fairy. De är så snygga tillsammans! Det sitter nåt rött i samma rabatt, klasblommig, ca 70 cm hög. En tidigare ägare planterade den för många år sen, och den hade nästan försvunnit (av vanvård?) när jag flyttade hit 2006, men sedan dess har den kommit tillbaka, antagligen eftersom jag har öppnar jorden runt om och gödslat. Den var nästan dränkt i ogräs för två år sen. Det är lite coolt att man kan påverka naturen så mycket, tycker jag. Hade naturen fått bestämma så hade ju rosen antagligen till slut dött. Men nu har den massor med nya grenar och förra årets blommor var underbara även om det var ganska få.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det gäller att suga på karamellen - tack och lov för min sjukskrivning - i år får jag njuta väldeliga…

Jag är så förtjust i Rosor så jag väljer nästan uteslutande återblommande sorter när jag köper. Det värsta jag vet är buskar som är fina i 1-2 veckor per sommar och sen bara står och är gröna. (En av anledningarna till att jag inte gillar pioner så värst mycket.)
www.stuteriprecious.se

Såg förresten idag att Maiden's Blush och Mme Plantier hade satt knopp. Synd bara att jag har världens största rugge med vallmo som nästan kväver min Maiden's Blush…
Ska flytta ruggen, men vet inte vart än.
www.stuteriprecious.se
Jag blandar korttidsblommande Rosor med långtidsblommande och så kort tid som 2v har ingen ros blommat hos mig. Man måste sköta de små liven. Vattna regelbundet - ofta även om det regnar (5 fjuttiga mm räcker inte till rosor)- gödsla på våren och sen regelbundet fram till början av juli - kalka ibland och beskära dem varsamt varje vår.
De är som prinsessan på ärten allihopa - man måste prata med dem och pyssla med dem… helst inte resa ifrån dem.

Anna - vad kul att din mamma varit på trädgårdsvisning hos mig. Har inte bestämt datum ännu - brukar ha ihop med en granne vars trädgård är mycket känd för sina Rosor. Vi pratade datum häromdagen och det verkar bli andra veckan i juli som passar. Flera Rosor har förstås blommat över då, men andra är på gång.

Okej, jag ska se om jag och mamma kan åka dit då. Men troligen är jag bortrest 8-13 juli… Dum planering. 
www.stuteriprecious.se

Kanske kan ni komma en annan gång? Jag är hemma i stort sett hela juli.

#23 Kul! Jag ska definitivt rycka lite i mamma, hon brukar vara rätt flexibel.
www.stuteriprecious.se