Blåbär före midsommar
Jag hade en gäst på besök häromdagen och när vi gick runt på vår stora tomt hittade vi mogna blåbär och detta den 12 juni.
Är det något av ett rekord?
Jag skall gå dit igen och fotografera - även om inte klockslag och tid i en kamera är bevis om det ifrågasätts så är det i alla fall ett stöd för mitt minne hur tokigt året 2008 är.
Ni som bor söderut (jag bor vid Mälaren) har ni blåbär före midsommar i normala fall?
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tror inte att vi normalt har blåbär förrän i juli. Aldrig plockat före midsommar. Enligt Den virtuella floran skall blåbär mogna här nere i första halvan av juli.
*Oj*!
Barnen hade hittat blåbär här idag också, södra Värmland. Flädern blommar också för fullt vilket är ca 2 veckor före normalt.
Visst är det märkligt - var i skogen igår och tittade efter blåbär - där är de inte mogna och jag ser ingen kart heller. Undrar om de torkat bort i år.
Numer pensionär i Nynäshamn

Skall nog gå ut i skogen och se ifal det blåbär hos oss med på vårt somarställe i roslagen.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Gick och kikade men nej - inte i närheten av att blåbären börjat få färg här i Stockholms södra skärgård.