Spaljé i norrläge *vilka växter?
Ska göra en rabatt med spaljé mot grannens vägg. Har någon idéer om vad som växer så? Klematis?? Klätterros?? Hälsningar Sirpa 
Får jag fylla på med en fråga då.
Kan man krukodla något av detta - om man bara har trägolv mot norrväggen och inte någon rabatt?
Numer pensionär i Nynäshamn

Alpklematis, sibirisk klematis och gullklematis kan nog odlas i stora krukor ev. efter lite täckning av krukans undersida och sidor.
Tack för tipsen=) Vi ska göra en rabatt med väggar på mark. Typ plankor och sen spaljé armeringsjärn som rostar. Det tycker jag är snyggt. Tänkte kanta med Flitiga lisor. Hörde att de klarar skugga. Vi får väl testa. Trevlig helg

Flitiga Lisor klarar skugga jättefint. Låter som om det kommer att bli snyggt. Hoppas du vill visa oss bilder på hur det blir.
Jag ska ta kort och lägga ut sen. Vi ska testa med klätterros och klematis. Kanta med flitiga Lisor.
Flitiga Lisor mår toppenbra i skugga - mina blir bäst där - de gulnar så lätt i solen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej, jag har lagt ut en bild i fotografier (kommer fler senare). Den som vill se. Det blev klematis, röda lisor. Bakom som ej syns på bild kommer luktärt. Trevlig midsommar och sommar!!!

Ser mycket fint ut. Vilken clematis valde du?