Din favoritväxt den här sommaren?
Berätta om din favoritväxt den här sommaren. Grönsak, krukväxt, buske, blomma….
Vad var det som var bra med den - skönhet eller nytta - och har du några tips om hur man lyckas med den?
Gärna foto av skönheten eller godsaken.

Ja de var fina och jag längtar redan efter ny säsong för att prova jag med.
Har svårt att välja en och måste utse två favoriter:
- buskrosen gallican Tuscany Superb för att den blev så stor och blomrik redan första året
- Clematisen Warszawska Nike för att den just nu blommar ännu mer än den tio dagar gamla bilden visar
- förresten var jag glad åt nästan alla mina clematis det här året
Jag har jättesvårt att bara välja en för jag har 6st som förvånade mig lite extra detta år.
Men den absoluta största favoriten var Kungsliljan som verkligen hade vuxit till sig sedan planteringen förra året. Samma sak gällde Riddarsporrarna. Även Kokardblomstern förvånade mig mycket då jag först inte tyckte särskilt mycket om den mer än att den var läcker i färgerna, men vart efter den började blomma så gillade jag den mer och mer. Så har vi Kannan som jag aldrig tidigare har lyckats få i blommning men nu har jag en som blommar och den andra skjuter knopp. Gladiolerna blommade otroligt fint och bättre än vad jag räknat med och till slut så fick jag plantor av grannen som inte viste vad hon gav, så jag satte dom i stora krukor för att invänta blommningen för att se vad det kunde vara. Och till min stora förtjusning så ser det ut som en blå Veronica, men helt säker är jag ej och behöver hjälp med identitet av den.
Allt jag gjort med liljan är att se till att den hade gott med kögödsel förra året vid planteringen och täckte på bra med täckbark. Så i år har jag bara vattnat och givit gödsel en gång, och fin blev den! 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Mer - örterna har ju verkligen stortrivts denna sommar, har fått mycket och har skördat en hel del, både färskt men också torkat Timjan och Rosmarin. Jag har smaksatt olivolja och vinäger i omgångar som jag använder i matlagningen. Det jag skulle vilja ha odlat, om jag hade haft plats, det är lök, både gul lök och vitlök, kanske nästa år?
Min favorit är nog passionsfrukten! Och så förstås aubergine! Det hade jag aldrig trott att det skulle funka! 
Diana - dina lijor är fantastiska!! Det är inte att "bara" för att få dem så fina - det grävs lite småprat och pyssel också!
f´låt - krävs lite - givetvis, slant på tangenterna… =)
Lotza, det stämmer. Jag har verkligen pysslat med dom och pratat lite också för den delen. Jag har kollat dom under hela tillväxten att inga baggar äter på dom mm, så nog har jag pysslat lite utöver vattning och gödsling. ;-) Nu hoppas jag att madonna liljan skall bli lika fin nästa år.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Blomman för dagen som jag har i en gammal galvaniserad hink på sommarstugan. den blev både stor och yvig och nu har den blommor i massor på förmiddagarna. Tyvärr ingen bild.
denna sommaren min änglatrumpet å kanna
Min favorit denna sommaren har varit kungsmyntan eftersom den har varit fjärilsblomman framför andra! :)
Olle
Har skapat men ny aklejarabatt, men blommorna kommer inte förrän nästa år, så jag har tagit kort på de blommor jag har sedan tidigare.
Så AKLEJA är helt klart min favoritblomma!
Fler bilder finns på mitt aklejagalleri

#14 Jupp, bara att konstatera. När jag får en ordentlig trädgård igen (när nu det blir) så ska jag ha Aklejor! De är nästan lika fina som fuchsior…

#13 Älskar också Kungsmyntan och den växer vild på en slänt där jag petade ner ett par plantor av den marktäckande rosen Fairy. Ser riktigt bra ut ihop tycker jag!

#14 Älskar också aklejor och vill bara ha fler och fler.
#15 Mose brinnande buske har jag inte. Vilka trevliga tips man får här på nyanskaffningar.