Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1875 ggr
jaghetersophia
0

Vad är detta för växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad är det för något?

Christina
0

Ser ut som en fingerborgsblomma. Digitalis. Bilden är lite svårtolkad. Är det en rad med vita klockor på blomstjälken?

Känn efter om bladen är lätt ludna och om blommorna ser ut som på de här bilderna.

jaghetersophia
0

jag hittade bilden på internet och tyckte blomman var jättefin så det är ´ju tyvärr svårt att säga så mycket mer om blommorna:/

Bjornen
0

Vanlig fingerborgsblomma (Digitalis purpurea) med vita eller gula blommor. En tvåårig vanlig gammaldags växt.

anki1
0

Den är giftig. Har tidigare använts som hjärtmedicin.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Starfall
0

#3 Tvåårig?? Mina är 3 år gamla, och fulla med knopp:) Mamma köpte sina samtidigt men de dog i vintras. Mina var fortfarande lika gröna och fina… :)

Fingerborgsblommor är sååå fina :)

Magi-cat
0

De frösår sig, därför kan de verka mångåriga. De är lite kul, kan dyka upp lite varstans i trädgården.

Fast den sorten med gula blommor är lite mindre, de lär faktiskt vara fleråriga, på riktigt. Men de vanliga rosa eller vita är alltså tvååriga.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
0

vanlig fingerborgsblomma med vit, gula eller rosa blommor är tvååriga, men enstaka sidorosetter kan överleva ytterligare något år. Gul fingerborgsblomma och liten fingerborgsblomma är fleråriga med gula blommor. Ytterligare ett antal arter av fingerborgsblomma är kortlivade perenner eller tvååriga som t.ex. brun fingerborgsblomma ch grekisk fingersborgsblomma. Ju sämre klimat de växer i desto lättare har de att dö efter första blomningen, då blomningen utarmar plantorna så mycket.

Starfall
0

#6 Mina har inte spridit sig något, har även varit grön på vintern med. En av mina plantor får gula blommor, eller om de var vita minns inte riktigt. Den andra får rosa blommor. Båda lever.

#7 Det kan vara som du skriver, att det är en sidorosett som överlevt. Men borde inte plantan krympa då? För det har den inte gjort.